لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

یک گروه شیعه عراقی مسئولیت پرتاب خمپاره به عربستان را بر عهده گرفت


پرچم عربستان سعودی
پرچم عربستان سعودی
خبرگزاری رويترز گزارش داده «ارتش مختار» که يک گروه شبه نظامی شيعه در عراق و مورد حمايت حکومت ايران است، مسئوليت پرتاب خمپاره به درون خاک عربستان سعودی و در نزديکی مرز اين کشور با عراق و کويت را بر عهده گرفته است.
وثيق ال‌بطات، فرمانده ارتش مختار در گفت‌وگوی تلفنی با رويترز، پرتاب اين خمپاره‌ها را يک «هشدار» به عربستان سعودی دانسته تا به گفته او، دولت عربستان از دخالت در امور عراق دست بردارد.
فرمانده ارتش مختار در عراق گفته که «هدف ما ارسال پيامی هشدارآميز به عربستان سعودی بود تا به آنها بگوييم مناطق و ايستگاه‌های مرزی‌شان در تيررس ما قرار دارد.»
شش گلوله خمپاره، چهارشنبه ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) از داخل خاک عراق به مناطق نفت‌خيز شمال غرب عربستان سعودی شليک شد.
رويترز گزارش داده که نمی‌تواند به طور مستقل ادعاهای ارتش مختار را تاييد کند اما اين مسئله دو روز پس از دو انفجار انتحاری در نزديکی سفارت ايران در بيروت پايتخت لبنان رخ می‌دهد که به کشته شدن ۲۵ نفر از جمله رايزن فرهنگی سفارت، منجر شد.
جمهوری اسلامی ايران و عربستان سعودی در سال‌های اخير به شدت بر سر مسائل منطقه با يکديگر درگير بوده‌اند اما عربستان انفجارهای بيروت را محکوم کرده است.
ارتش مختار در سال‌های اخير مسئوليت چند حمله موشکی به اردوگاه اشرف، مقر سابق سازمان مجاهدين خلق ايران را که به کشته و زخمی شدن چند تن از اعضای اين سازمان منجر شد، پذيرفته بود.
منصور ترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی در واکنش به پرتاب خمپاره به درون خاک خود گفته که به جز دولت اين کشور، عراق و کويت نيز در اين رابطه تحقيق خواهند کرد اما دولت عراق گفته که اين حادثه «پيچيده» نبوده است.
به گفته جبار السعادی، فرمانده شورای امنيتی بصره، «هيچ راکت، بمب يا موشکی توسط نيروهای امنيتی عراق به مرزهای عربستان شليک نشده است.»
در گزارش ديگری از عراق، انفجار يک خودروی بمبگذاری شده در بازاری شلوغ در شمال اين کشور به مرگ دست‌کم ۲۵ نفر و مجروح شدن بيش از ۳۰ تن منجر شد.
به گزارش رويترز، اين اتفاق، صبح پنج‌شنبه، در سعديا واقع در ۶۵ کيلومتری شمال بغداد رخ داد.
عراق با شديدترين خشونت‌ها طی پنج سال گذشته که عمدتا شيعيان اين کشور را هدف می‌گيرند، روبروست.
XS
SM
MD
LG