لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

طارق عزیز، وزیر خارجه و معاون صدام حسین درگذشت


طارق عزيز، از رهبران حزب بعث عراق، معاون صدام حسين و از نزديک‌ترين مقام‌های اين کشور به ریيس جمهوری اسبق عراق در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

آقای عزيز در سال ۲۰۱۰ به اعدام محکوم شد ولی اجرای اين حکم متوقف شد. از وی به عنوان چهره نظام بعثی عراق در جهان خارج یاد می‌شد.

طارق عزیز که نام اصلی وی «یوحنا میخائیل» بود در سال ۱۹۳۶ در خانواده‌ای مسيحی متولد شد و از معدود مسيحيان عراق بود که توانست به بالاترين سطوح قدرت در حزب بعث و در دوران قدرت صدام حسين برسد.

وزارت دادگستری عراق، تاريخ مرگ طارق عزيز را روز جمعه ۱۵ خرداد اعلام کرد.

عادل عبدالحسين داخلی، يک مقام استان ذی‌قار عراق به خبرگزاری فرانسه گفته که آقای عزيز در بيمارستان ناصريه این استان درگذشت.

آقای داخلی علت مرگ طارق عزيز را اعلام نکرده اما شبکه خبری سی‌ان‌ان دليل مرگ او را «حمله قلبی» عنوان کرده است.

معاون صدام حسين مدت‌ها بود که با مشکلات متعدد جسمی از جمله مشکلات قلبی و تنفسی، فشار خون بالا و ديابت دست و پنجه نرم می‌کرد.

او در دوران جنگ ايران و عراق، از موثرترين چهره‌های حکومت صدام حسين بود.

طارق عزيز اندکی پس از سقوط حکومت حزب بعث در سال ۲۰۰۳، خود را تسليم نيروهای آمريکايی کرد.

دادگاه عراق، آقای عزيز را در سال ۲۰۱۰ به جرم قتل عمد و جنايت عليه بشريت به اعدام محکوم کرد هرچند اين حکم هرگز اجرا نشد.

وکلا و خانواده او و حتی واتيکان در سال‌های اخير، بارها از دولت عراق خواسته بودند تا با توجه به وضعيت بد سلامتی آقای عزيز، او را آزاد کند. اگرچه با اين درخواست موافقت نشد اما جلال طالبانی، ریيس جمهوری پيشين عراق، از امضای حکم اعدام وی خودداری کرد.

طارق عزيز در نزد رسانه‌ها و جامعه بين‌الملل به دست راست صدام حسين، وفادار به او و صدای حکومت حزب بعث عراق در جهان مشهور بود.

او در سال ۲۰۱۰ به روزنامه بريتانيايی گاردين گفته بود تا زمانی که از زندان آزاد نشود عليه صدام حسين حرفی نخواهد زد و افزود: «زمانی که بتوانم حقايق را بنويسم، ممکن است حتی عليه بهترين دوستم نيز صحبت کنم».

XS
SM
MD
LG