لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

دلیل ناخشنودی جمهوری اسلامی از انقلاب اوکراین چیست؟


در حالی که دولت جديد و موقت اوکراين، حکم بازداشت ویکتور یانوکوویچ، رئيس جمهور سابق اين کشور، را هم صادر کرده، صدا و سيمای ايران همچنان از آقای يانوکوويچ به عنوان «رئيس جمهور قانونی اوکراين» نام می‌برد.
سرلشکر حسن فيروزآبادی، رئيس ستادکل نيروهای مسلح ايران، هم گفته است آن چه در کی‌يف، پايتخت اوکراين، اتفاق افتاد، «انقلاب برای فرار از استقلال به سمت وابستگی بود».
البته نيروهای سياسی که دولت ويکتور يانوکوويچ را در اوکراين ساقط کردند، هيچ ابايی ندارند که خود را طرفدار ارتباط و اتحاد با غرب نشان دهند، همان طور که دولت پيشين اوکراين هم به طور رسمی و علنی، متحد و وابسته به روسيه بود.
اساسا سه ماه بحران خونين در دومين کشور بزرگ اروپا با ۵۰ ميليون جمعيت، پس از آن آغاز شد که دولت از امضای پيمان تجاری با اتحاديه اروپا خودداری کرد و گفت که ترجيح می‌دهد روابط گسترده خود با روسيه را بيش از پيش گسترش دهد.
محسن سازگارا، تحليل‌گر مسائل ايران در آمريکا، معتقد است که «دلايل زيادی می‌تواند وجود داشته باشد که مسئولان جمهوری اسلامی از سقوط دولت يانوکوويچ به دست مردم اوکراين ناراحت باشند».
او به راديوفردا می‌گويد: «يک انقلاب مردمی، پيوستن نهايی نيروهای مسلح به مردم، آزاد شدن رهبران در حصر و سقوط دولت، آينه‌ای است که جمهوری اسلامی سرنوشت خود را در آن می‌بيند.»
آقای سازگارا اضافه می‌کند: «هم ويکتور يانوکوويچ و هم جمهوری اسلامی در حلقه دوستان روسيه و ولاديمير پوتين قرار دارند و حکومت ايران فکر می‌کند وقتی روسيه به اين شکل در اوکراين کيش و مات شده، همين بلا هم ممکن است سر آنها در ايران بيايد. کما اين که آقايان در جريان جنبش سبز هم به روس‌ها تکيه داده بودند و همه مخالفان خود را غربی و وابسته به آمريکا و اسرائيل و غيره می‌دانستند.»
«گرايش ناخوشايند»
سرلشکر بسيجی حسن فيروزآبادی عالی‌ترين مقام نيروهای مسلح ايران به شمار می‌آيد و در اتفاقی بی‌‌سابقه، ۲۵ سال است که اين مسئوليت نظامی را با حکم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در اختيار دارد.
آقای فيروزآبادی پيش از انتخابات دوره دهم رياست جمهوری در سال ۸۸ به طور رسمی و علنی از محمود احمدی‌نژاد حمايت کرد و پس از آغاز اعتراضات به نتیجه آن انتخابات نيز نامه‌ای به «امام زمان» نوشت و به او گفت که کار او و نيروهايش در آن مقطع زمانی، وقتی «سخت» شد که «اتاق فرمان خارجی‌ها و بعضی داخلی‌ها به هم پيوند خورد و چهره پاک نظام در کلمات سخيف و زهرآلوده آنها گردآلوده شد».
رئيس ستاد کل نيروهای مسلح ايران اکنون نيز گفته است که «درسی که آمريکا و غربی‌های معتقد به ليبرال دموکراسی در اوکراين به ملت اين کشور دادند، عبرتی تاريخی برای همه ملت‌های مستقل است که مراقب لبخندها و ايده‌های شيطانی ابرسرمايه‌داری باشند و فريب استکبار و عوامل آن را نخورند».
محسن سازگارا می‌گويد: «گرايش مردم اوکراين به غرب و نقشی که اتحاديه اروپا در اين بحران بازی کرد، برای مسئولان جمهوری اسلامی بسيار ناخوشايند است، چون دنيای غرب، دنيای دموکراسی و حقوق بشر است، اما اين مسائل در تضاد با جمهوری اسلامی و کابوس آقايان است.»
در همین حال صدا و سيمای ايران از رهبران اپوزیسيون پيشين اوکراين که هم‌اکنون مسئوليت را در اين کشور به دست گرفته‌اند، به عنوان چهره‌های وابسته به غرب و آمريکا نام می‌برد.
يوليا تيموشنکو نخست وزير سابق اوکراين است که روز شنبه، سوم اسفند، پس از دو سال حصر آزاد شد. صدا و سيمای ايران خانم تيموشنکو را «سرکرده مخالفان غربگرا» و «همدست غرب و آمريکا» نام می‌برد که توسط رئيس جمهور قانونی اوکراين به دليل سوءاستفاده از قدرت و فساد اقتصادی زندانی شده بود.
«آرزوی خوشبختی»
در همین حال روزنامه کيهان، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و روزنامه وطن امروز، نزديک به جبهه پايداری، نيز با انتشار مطالب متعدد، ناخشنودی خود را از سقوط دولت طرفدار روسيه در اوکراين نشان داده‌اند.
روزنامه وطن امروز، عکسی بزرگ از خيابانی ويران را در صفحه نخست خود منتشر کرده است با این تيتر: «دموقراضه».
در اين ميان دولت حسن روحانی تلاش کرده تا موضعی ميانه اتخاذ کند.
مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفته است که ايران حوادث اوکراين را «با دقت» دنبال می‌کند و «سرنوشت اوکراين با تحقق اراده ملت و تفاهم نيروهای سياسی اين کشور و عدم دخالت خارجی ميسر است».
محسن سازگارا می‌گويد: «حکومت جمهوری اسلامی از انقلاب‌های مردمی عليه ديکتاتورها وحشت دارد مگر آن که بخواهد مانند مصر مارکی مانند بيداری اسلامی به آن بزند.»
«دستگاه فکری شخص آقای خامنه‌ای و نزديکانش بر مبنای يک توهم توطئه عميق قرار دارد و تصور می‌کنند دنيا يک هيئت مديره دارد که ترکيب آن را تعدادی يهودی عجيب و غريب شکل می‌دهند و تمام تحولات دنيا طراحی اين هيئت است. آقايان سقوط بلوک شرق، انقلاب‌های گوناگون، جنگ جهانی و ديگر تحولات عظيم دنيا را کار اين هيئت مديره می‌دانند و وظيفه خود را درگيری با اين هيئت تعريف کرده‌اند.»

سرلشکر فیروزآبادی در پایان سخنانش گفته که «ما برای ملت اوکراین آرزوی خوشبختی می‌کنیم.»
XS
SM
MD
LG