لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

ناظران حقوق بشر: گروه داعش از تیرماه ۱۴۳۲ سوری را اعدام کرده است


گروه ناظر بر حقوق بشر در سوريه می‌گويد گروه داعش از هشتم تيرماه امسال که تشکيل خلافت اسلامی را اعلام کرد تاکنون، ۱۴۳۲ سوری را کشته است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين گروه که دفترش در لندن قرار دارد روز دوشنبه ۲۶ آبان گزارش داده که سر بريدن، سنگسار و شليک به قربانيان در شرايط غير جنگی، بيشترين روش‌های استفاده شده توسط داعش برای کشتن مخالفانش است.

بر اساس اين گزارش، ۸۸۲ نفر از اين قربانيان، غيرنظامی بودند که در ميان آنها پنج زن و دو کودک قرار دارند. اتهام يکی از اين کودکان، عکاسی از يکی از مقرهای رهبری داعش و اتهام ديگری، توهين به پيامبر اسلام بود. هر دوی آنها با شليک گلوله اعدام شدند.

۴۸۳ نيروی مسلح وفادار به دولت مرکزی سوريه که به دست حکومت اسلامی اسير شده بودند، ۶۳ شبه‌نظامی کرد و گروه‌های ديگر و چهار عضو خود داعش، ديگر قربانيان اين گروه در همين مدت بوده‌اند.

خلافت اسلامی از بدو تاسيس تاکنون، چند شهروند خارجی را نيز که به گروگان گرفته بود، سر بريده است. آمار گروه ناظر بر حقوق بشر در سوريه تنها به اين کشور محدود شده و به قربانيان داعش در عراق که هزاران نفر تخمين زده می‌شوند، اشاره‌ای ندارد.

اين گروه خشن در سال‌های اخير، بخش‌های وسيعی از خاک عراق و سوريه را به تصرف خود در آورده است.

تلاش دولت و ارتش سوريه برای مقابله با اين گروه و ديگر گروه‌های مخالف مسلح تاکنون به نتيجه مشخصی منجر نشده و جامعه بين‌الملل نيز نتوانسته راه‌حلی برای بحران سوريه که در سه سال اخير بيش از ۲۰۰ هزار کشته بر جای گذاشته است، پيدا کند.

اين در حالی است که علی حيدر، وزير آشتی ملی سوريه، گفته که دمشق با طرح نماينده سازمان ملل متحد برای آتش‌بس در اين کشور «به طور اصولی» موافق است اما نياز به جزئيات بيشتر آن دارد.

اين سخنان آقای حيدر يک هفته پس از ملاقات استفان دی‌ميستورا، نماينده سازمان ملل متحد با بشار اسد، ریيس جمهور سوريه بيان می‌شود که در جريان آن، آقای دی‌ميستورا طرح خود را به وی ارائه داد.

ریيس جمهوری سوريه اين طرح را «دارای ارزش مطالعه» توصيف کرده بود.

اين طرح پيش‌بينی کرده تا با برقراری آتش‌بس ميان طرفين درگير، امکان ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به قربانيان و شهروندان فراهم شود و سپس به سوی گفت‌وگوهای بيشتر برای صلح نهايی حرکت کرد.

وزير آشتی ملی سوريه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که نماينده سازمان ملل متحد، در طرح خود تنها به سرفصل مسائل اشاره کرده و طرح جامعی را ارائه نداده اما با «نيت مثبت» دولت سوريه برای همکاری مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG