لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

شلیک توپخانه اسرائیل به جنوب لبنان به تلافی حملات راکتی


سربازان ارتش اسرائیل در مرز با لبنان
سربازان ارتش اسرائیل در مرز با لبنان
واحد توپخانه ارتش اسرائيل با پرتاب حدود ۲۰ گلوله توپ به خاک لبنان در روز يکشنبه، به شليک چند راکت کاتيوشا از درون مرزهای لبنان به خاک خود، واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از مقام‌های رسمی اسرائيلی و لبنانی، هر دوی اين حملات به مناطق غير مسکونی صورت گرفتند و تلفاتی در بر نداشتند.
يک مقام امنيتی لبنان به خبرگزاری فرانسه گفته که پس از اصابت راکت به درون اسرائيل در صبح يکشنبه ۲۹ دسامبر (هشت دی)، حدود ۲۰ گلوله توپ از درون مرزهای اسرائيل به منطقه مرزی عرقوب در لبنان شليک شد.
راديو نظامی اسرائيل هم گزارش داده که اين حمله، واکنشی بود به راکت‌های کاتيوشايی که از خاک لبنان در کشتزارهای غرب شهر کيريات شمونا فرود آمدند.
يک سخنگوی ارتش اسرائيل به خبرگزاری فرانسه گفت: «توپخانه اسرائيل با شليک به منطقه‌ای که از آنجا به ما حمله شده بود، به حملات راکتی که تلفاتی در بر نداشت پاسخ داد.»
پيتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائيل نيز در توييتر نوشت که پنج راکت، صبح يکشنبه، از لبنان به اسرائيل شليک شد که يک انفجار تاييد شده به دنبال داشت.
تنش در مرزهای اين دو کشور از ۱۶ دسامبر و پس از آنکه يک سرباز گشتی اسرائيلی بر اثر آتش سربازان ارتش لبنان کشته شد، افزايش يافته است.
مرز لبنان و اسرائيل پس از جنگ ميان حزب‌الله لبنان و اسرائيل در سال ۲۰۰۶ تاکنون به طور نسبی آرام بوده است.
آخرين باری که درگيری‌های مرزی بين دو طرف، به کشته شدن يک سرباز منجر شده بود، به ماه اوت سال ۲۰۱۰ باز می‌گردد که دو سرباز لبنانی و يک روزنامه‌نگار در مرز اسرائيل و لبنان کشته شدند.
در ماه اوت سال ۲۰۱۳ نيز چهار سرباز اسرائيلی در انفجاری که به حزب‌الله نسبت داده شد، در ۴۰۰ متری درون خاک لبنان زخمی شدند.
حزب‌الله، اسرائيل را مسئول کشته شدن يکی از فرماندهان ارشد خود در هفته گذشته معرفی کرده اما اسرائيل با تکذيب اين اتهام، درباره هر عمل تلافی‌جويانه‌ای هشدار داده است.
صلح‌بانان سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ که جنگ ۳۴ روزه ميان اسرائيل و حزب‌الله، به کشته شدن حدود ۱۲۰۰ لبنانی (اغلب غير نظامی) و ۱۶۰ اسرائيلی (اکثرا نيروی نظامی) منجر شد، در مناطق مرزی لبنان و اسرائيل مستقر شده‌اند.
XS
SM
MD
LG