لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

اسرائیل: تردیدهایی جدی درباره برنامه اتمی ایران باقی است


پرچم اسرائیل
پرچم اسرائیل

اسرائیل در واکنش به بستن پرونده ابعاد نظامی فعالیت اتمی ایران یا پی‌ام‌دی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که همچنان «تردیدهایی جدی» درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه اسرائیل روز چهارشنبه، ۲۵ آذر، در یک بیانیه تاکید کرد که «ایران باید همچنان همکاری کامل و رضایت‌بخش با آژانس برای حل و فصل تمام مسائل باقی‌مانده داشته باشد تا صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ایش بررسی شود».

ساعاتی پیش از بیانیه وزارت امور خارجه اسرائیل، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز گفته بود که بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی بدین معنی نیست که اگر شکی در مورد فعالیت‌های مخفی هسته‌ای ایران در آینده پیش بیاید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتواند درباره آن تحقیق کند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه، ۲۴ آذر، قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن، پرونده مربوط به تلاش‌های گذشته ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای بسته می‌شود.

این قطعنامه بر اساس آخرین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، تدوین شد که در آن تصریح شده بود اگرچه ایران تا سال ۲۰۰۹ فعالیت‌هایی مرتبط با ساخت تسلیحات هسته‌ای انجام داده اما از آن سال تاکنون نشانه‌ای در این خصوص به دست نیامده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه اسرائیل نیز با اشاره به این گزارش آمده است که جمهوری اسلامی «بیش از یک دهه، عملکردی فریبکارانه» داشته و «شک و تردیدهای جدی و مسائل مهم درباره برنامه هسته‌ای ایران همچنان باقی است».

جمهوری اسلامی بسته شدن پرونده پی‌‌ام‌‌دی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یکی از شروط خود برای اجرای توافق جامع هسته‌ای یا برجام تعیین کرده بود.

XS
SM
MD
LG