لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن‌پست، به چهار اتهام محاکمه می‌شود


جیسون رضائیان
جیسون رضائیان

ليلا احسان، وکيل مدافع جيسون رضائيان، خبرنگار زندانی روزنامه واشینگتن‌پست در ايران، می‌گويد که قرار است موکل‌اش به اتهام «جاسوسی»، «همکاری با دولت‌های متخاصم»، «جمع‌آوری اطلاعات محرمانه» و «تبليغ عليه جمهوری اسلامی» محاکمه شود.

روزنامه واشنگتن‌پست این اتهامات را «پوچ و بی‌اساس» توصیف کرده است.

خانم احسان روز دوشنبه ۳۱ فروردين با بيان اينکه هنوز زمان برگزاری دادگاه آقای رضائيان اعلام نشده است، به خبرگزاری فرانسه گفته که «هيچ مدرک محکمه‌پسندی» عليه موکل‌اش وجود ندارد.

وکيل جيسون رضائيان همچنين گفته که موفق شده است با موکل‌اش ملاقات کند.

خانم احسان گفته است در ملاقاتی که با آقای رضائيان داشته، حال روحی او خوب بود هرچند به روزنامه‌ها و رسانه‌ها دسترسی نداشته است.

غلامحسين اسماعيلی، ریيس کل دادگستری استان تهران نيز از ارجاع پرونده جيسون رضائيان به يکی از شعبه‌های دادگاه انقلاب اسلامی خبر داده است.

به گزارش ايرنا، آقای اسماعيلی در پاسخ به اين پرسش که چرا رسيدگی به اين پرونده طولانی شده؟ گفته که «اين پرونده زوايای مختلف دارد و حجم آن زياد است».

اما وکيل آقای رضائيان گفته که موکل‌اش «روزنامه‌نگار است و طبيعت اين کار، گردآوری اطلاعات و انتشار آنهاست» اما «او هيچ دسترسی مستقيم يا غيرمستقيمی به اطلاعات محرمانه نداشت».

در همین حال، روزنامه واشینگتن‌پست با «پوچ و بی‌اساس» توصیف کردن اتهامات علیه خبرنگار خود، خواستار آزادی او شده است.

مارتین بارون، سردبیر اجرایی این روزنامه، گفته که اتهامات مطرح شده علیه آقای رضائیان «نمی‌توانستند مضحک‌تر از این باشند».

به گفته سردبیر اجرایی واشینگتن‌پست، اتهامی مانند جاسوسی، علاوه بر «مضحک و نفرت‌برانگیز بودن»، نمی‌تواند با کار جیسون رضائیان به عنوان یک خبرنگار و روزنامه‌نگار سنخیتی داشته باشد.

جيسون رضائيان، خبرنگار آمريکايی – ايرانی روزنامه واشینگتن‌پست و يگانه صالحی، همسر او و خبرنگار روزنامه اماراتی نشنال، روز ۳۱ تير سال ۱۳۹۳ بازداشت شدند.

خانم صالحی پس از مدتی با وثيقه آزاد شد اما آقای رضائيان تمام اين مدت را در زندان گذرانده است.

فرد ديگری نيز همراه با آنها دستگير شده بود که هويت‌اش اعلام نشد و پس از مدتی آزاد شد.

واشنگتنپست پیش از این نیز همواره اتهامات عليه خبرنگارش را رد کرده و خواستار آزادی او شده بود.

XS
SM
MD
LG