لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

وزیر خارجه جدید ایران: سازمان همکاری اسلامی فورا در مصر دخالت کند


وزير امور خارجه ايران در تماس تلفنی با دبيرکل سازمان همکاری اسلامی خواستار «دخالت هر چه سريع‌تر» اين سازمان در بحران مصر شد.
محمدجواد ظريف، روز شنبه، ۲۶ مرداد، در نخستين روز کاری خود به عنوان وزير جديد امور خارجه با اکمل‌الدين احسان اوغلو، دبيرکل سازمان همکاری اسلامی، تلفنی گفت‌وگو کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، وزير امور خارجه ايران در اين تماس خواستار دخالت سازمان همکاری اسلامی در بحران مصر، به منظور جلوگيری از «گسترش تنش‌ها» در اين کشور و يافتن «راه حل‌های مسالمت‌آميز» برای جلوگيری از «بروز درگيری‌های داخلی» و «کاهش بحران» در مصر شده است.
آقای ظريف همچنين «کشتار مردم بی‌دفاع» را محکوم کرده و خواستار «توقف فوری خشونت‌ها» شده است.
اين گزارش می‌افزايد که دبيرکل سازمان همکاری اسلامی، به آقای ظريف قول داده تمامی تلاش خود را برای کمک به حل و فصل مسالمت‌آميز بحران در مصر به کار خواهد گرفت.

محاصره مسجد مقر اسلام‌گرایان در قاهره

در همین حال گزارش‌ها از مصر حاکی از اين است که نيروهای نظامی و امنيتی اين کشور مسجد «الفتح» در قاهره را محاصره کرده‌اند.
تعداد زيادی از هواداران محمد مرسی، رئيس جمهور برکنار شده اين کشور، در مسجد «الفتح» پناه گرفته‌اند.
گزارش‌هايی نيز از تيراندازی به اين مسجد که محل نگهداری و مداوای تعداد زيادی از زخمی‌های درگيری‌های روزهای اخير پايتخت مصر است منتشر شده است.
در درگيری‌های خشونت‌باری که طی روزهای گذشته ميان طرفداران جنبش اخوان‌المسلمين و رئيس جمهور برکنار شده اين کشور با نيروهای امنيتی و نظامی مصر رخ داده، صدها نفر، عمدتا از طرفداران اخوان‌المسلمين و آقای مرسی، کشته و تعداد بيشتری زخمی شده‌اند.
برخی تصاوير تلويزيونی افرادی را نشان می‌دهند که داخل مسجد «الفتح» تلاش می‌کنند معترضان را وادار به تسليم کنند.
يکی از حاضران در مسجد به خبرگزاری فرانسه گفته است که معترضان درخواست کرده‌اند تا توسط نيروهای لباس‌شخصی که بيرون از مسجد تجمع کرده‌اند، دستگير نشوند يا مورد حمله قرار نگيرند.
اما اخوان‌المسلمين از هواداران خود درخواست کرده تا زمان برکناری «دولت کودتا» در خيابان‌ها بمانند و به اعتراض خود ادامه بدهند.
تنها در جريان درگيری‌های روز جمعه در مصر بيش از ۱۵۰ نفر کشته شدند.
در همین حال ملک عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودی، از دولت موقت و ارتش مصر قاطعانه حمايت کرده و دولت‌های امارات متحده عربی و اردن نيز موضع مشابهی اتخاذ کرده‌اند.
اما تظاهرات اعتراضی اسلام‌گرايان در کشورهای مختلف و در حمايت از رئيس جمهور برکنار شده و اخوان‌المسلمين در حال گسترش است.
XS
SM
MD
LG