لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

خامنه‌ای: نظم نوين جهانی در حال شکل‌گيری است


آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه مدعی «شکل‌گيری نظم نوين جهانی» و «تزلزل جدی مبانی اقتدار غرب» شد.

به گزارش وب‌سايت رسمی رهبر ايران، آقای خامنه‌ای روز پنج‌شنبه، ۱۳ شهريور، در ديدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت که «نظام فعلی جهانی قابل استمرار نيست و نظم جديدی در حال شکل‌گيری است».

آقای خامنه‌ای در ادامه «آمادگی برای نقش‌آفرينی در نظم جديد جهانی از طريق قوي‌تر کردن کشور» را يک «وظيفه» ناميده و «لازمه» اين مسئله را «استفاده از همه ظرفيت‌های داخلی و خارجی» عنوان کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران بار ديگر تاکيد کرد که از نظر او، افزايش جمعيت، «موضوعی مهم» برای اقتدار ملی است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران بار ديگر تاکيد کرد که از نظر او، افزايش جمعيت، «موضوعی مهم» برای اقتدار ملی است.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور پيشين ايران، نیز در سخنرانی‌های خود در مجامع بين‌المللی بارها خواستار ايجاد نظم نوين جهانی شده بود، از جمله آذرماه سال ۱۳۹۱ در سخنانی گفته بود: «جهان نياز به يک نظم نوين بر اساس اصول عدالت و انسانيت دارد، به لطف خداوند عصر سرمايه‌داران همزمان با آغاز عصر نوين بشری به پايان رسيده است.»

رهبر ايران خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری گفته است که «طرفداران نظام جمهوری اسلامی در منطقه عمق راهبردی ما هستند»، اما در عين حال افزوده است که جمهوری اسلامی در «آمريکای لاتين و قسمت‌های مهمی از آسيا» نيز «عمق راهبردی» دارد که به گفته آقای خامنه‌ای «بايد از آنها به درستی استفاده شود».

دولت ايران از ابتدای رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد روابط خود را با کشورهای آمريکای لاتين توسعه داد از جمله ايران و ونزوئلا در دوران رياست جمهوری هوگو چاوز ميليارد‌ها دلار قرارداد در زمينه توليد خودرو، ساختمان‌سازی و انجام پروژه‌های مختلف عمرانی در ونزوئلا به امضا رساندند.

آقای چاوز در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا زمان مرگش، ۱۳ بار از ايران ديدار و محمود احمدی‌نژاد نيز از سال ۱۳۸۴ شش بار به ونزوئلا سفر کرده بود.

کشور برزيل نيز در دولت محمود احمدی نژاد به همراه ترکيه نقش ميانجيگری در پرونده هسته ای ايران را بر عهده گرفت.

رهبر جمهوری اسلامی از «علم و فناوری، اقتصاد و فرهنگ» به عنوان «سه عنصر کليدی برای افزايش اقتدار کشور» نام برده اما تاکيد کرده که در اين ميان «فرهنگ از همه مهمتر است زيرا با باورها و عقايد مردم مرتبط است.»

آقای خامنه‌ای همچنين با برشمردن مواردی گفته است که «هر دو پايه فکری و ارزشی و نظامی و سياسی غرب، دچار چالش و تزلزل جدی شده‌اند» و افزوده است که «ديگر کسی شعار طرفداری از حقوق بشر و دموکراسی و آزادی را از آنها نمی‌پذيرد.»

علی خامنه ای در بخش پايانی سخنانش با حمايت از دولت حسن روحانی گفته است که دولت يازدهم «در اين يک سال کارهای زيادی انجام داده و توفيقات فراوانی داشته است.»

سخنان علی خامنه ای در مورد حقوق بشر و آزادی در حالی بیان می شود که جمهوری اسلامی ایران بارها از سوی نهادهای بین المللی به خاطر نقض حقوق بشر محکوم شده است.

اخیرا محمدعلی هاشم، رئيس سازمان عقيدتی سياسی ارتش جمهوری اسلامی ايران، نیز «حقوق‌ بشر و طرفداری از مردم» را از ابزارهای جنگ نرم دانسته و گفته بود «بی‌اعتقاد کردن نسل نو و جوان جامعه» ايران و «حذف تفکر فعال» از اهداف جنگ نرم دشمن است.

رهبر ايران در بخش پايانی سخنانش با حمايت از دولت حسن روحانی گفته است که دولت يازدهم «در اين يک سال کارهای زيادی انجام داده و توفيقات فراوانی داشته است.»

او حمايت از دولت را «وظيفه همه» دانسته اما در عين حال افزوده است که «اين به معنی انتقاد نکردن و مطرح نشدن نقاط ضعف برنامه‌ها و سياست‌های اجرايی نيست اما اين انتقادها نبايد به صورت تخريب باشد.»

XS
SM
MD
LG