لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

خامنه‌ای: لزومی ندارد سپاه در عرصه سیاسی پاسداری کند


آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه با اشاره به این که سپاه «بايد بداند از چه می‌خواهد پاسداری کند» گفت که «لزومی ندارد سپاه در عرصه سياسی پاسداری کند، اما بايد عرصه سياست را بشناسد».

رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه همچنين گفت که با «حرکت‌های صحيح ديپلماسی» مخالف نيست و افزوده که به چيزی که سال‌ها پيش «نرمش قهرمانانه» نام‌گذاری شد اعتقاد دارد.
آيت‌الله خامنه‌ای در توضيح اين مسئله گفته است: «کشتی‌گيری که به دليل فنی نرمشی انجام می‌دهد، نبايد يادش برود که حريف و دشمنش کيست.»
به گزارش خبرگزاری‌های ايران، آقای خامنه‌ای روز سه‌شنبه، ۲۶ شهريور، در ديدار با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن چه «کارنامه درخشان سپاه» خواند را «نمايشگر تجربه يک ملت» دانسته است.
يک روز پيش از رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئيس جمهور ايران، نيز از سپاه پاسداران خواسته بود که «سياست را خوب بفهمد، ولی وارد آن نشود»، چون به گفته او «سپاه به کل ملت ايران تعلق دارد».
با وجود اين، آقای روحانی از حضور سپاه در اقتصاد ايران دفاع کرده و از آن دعوت کرد تا «سه، چهار پروژه ملی اقتصادی را بر عهده بگيرد».
حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نهادی نظامی‌ـ‌امنيتی است، در سياست و اقتصاد ايران، طی سال‌های گذشته افزايش يافته و اين مسئله واکنش‌های موافق و مخالف زيادی را به دنبال داشته است.

در حالی که قوانین ایران فعالیت سیاسی نظامیان و جانبداری آنها از احزاب و گروه‌های سیاسی را منع می‌کند، مقامات سپاه به‌طور علنی موضع‌گیری‌هایی به نفع یا علیه برخی جریانات داشته‌اند، از جمله در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، زمانی که بحث نامزدی اصلاح‌طلبان و چهره‌‌هایی مانند محمد خاتمی به میان آمده بود، فرمانده سپاه شروطی را برای آنان قائل شد که این مسئله اعتراض اصلاح‌طلبان را به دنبال داشت.

مقامات سپاه در توجیه فعالیت‌های سیاسی خود از اصطلاح «جنگ نرم» استفاده می‌کنند که اشاره به ادامه «جهاد» در دوران به‌ظاهر صلح و مقابله با «جریانات برانداز» دارد، چنان‌چه محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، چندی پیش اظهار داشت: «درست است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماهیتی نظامی دارد اما به این معنای بیکار نشستن سپاه در مقابل تهدیدات نرم نیست.»

با این وجود آقای خامنه‌ای اکنون از «عدم لزوم» ورود سپاهیان به سیاست سخن می‌گوید اما تاکید می‌کند «پاسداری از انقلاب نیازمند شناخت دقیق واقعیت‌هاست و بنابراین نمیشود مجموعه‌ای که بازوی نگهبان انقلاب است درباره جریان‌های گوناگون انحرافی، غیر انحرافی وابسته و یا دیگر جریان‌های سیاسی، چشمی بسته و نابینا داشته باشد».

XS
SM
MD
LG