لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

لاوروف: موضوع اس-۳۰۰ جزو موضوعات روابط دوجانبه با ایران است


رادار و موشک اس-۳۰۰
رادار و موشک اس-۳۰۰

سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، با بيان اينکه چيزی از بحث درباره موضوع موشک‌های ضدهوايی اس-۳۰۰ در ديدار اخير وزير دفاع روسيه از ايران نشنيده، تاکيد کرد که اين مسئله جزو موضوعات مطرح در روابط دوجانبه ايران و روسيه است.

به گزارش خبرگزاری ايتارتاس، آقای لاوروف، چهارشنبه اول بهمن در مسکو گفت: «من چيزی درباره اينکه موضوع اس-۳۰۰ {در ديدار اخير وزير دفاع با همتای ايرانی خود} مورد بحث قرار گرفته باشد.»

وزير امور خارجه روسيه افزود: «اين يک موضوع در روابط دوجانبه ماست و در چارچوب همين روابط نيز مورد توجه خواهد بود.»

سرگی شويکو، وزير دفاع روسيه در هفته جاری به تهران سفر و ضمن امضای يک توافقنامه نظامی – دفاعی با همتای ايرانی خود، بر حل و فصل اختلافات ميان دو کشور در رابطه با سامانه اس-۳۰۰ تاکيد کردند.

ايران به دنبال امتناع روسيه از تحويل دادن سامانه موشکی اس-۳۰۰ به خود، از مسکو به دادگاه کيفری بين‌المللی شکايت کرد و خواستار دريافت غرامتی چهار ميلياد دلاری شد.

دو کشور در سال ۲۰۰۷ توافق کرده بودند که روسيه در ازای دريافت ۸۰۰ ميليون دلار اين سامانه را به ايران تحويل دهد اما به دنبال تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران در سال ۲۰۱۰، مسکو نيز از اجرای اين توافقنامه سر باز زد.

سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کيلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپيماها و موشک‌های بالستيک در ارتفاع کم يا زياد را ردگيری کرده و هدف قرار دهد.

اسرائيل و آمريکا نسبت به فروش اين سامانه به ايران واکنش منفی نشان داده‌اند و مصرانه از مقام‌های کرملين خواسته‌اند اين نوع جنگ‌افزار پيشرفته را در اختيار ايران قرار ندهند.

XS
SM
MD
LG