لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

لبنان تسلیحات فرانسوی به هزینه عربستان را «به زودی» دریافت می‌کند


تمام سلام، نخست وزير لبنان، اعلام کرد که فرانسه «به زودی» تسليحاتی به ارزش سه ميليارد دلار را به بيروت تحويل خواهد داد. هزينه اين جنگ‌افزار توسط عربستان سعودی پرداخت می‌شود.

خبرگزاری رويترز گزارش داد که آقای سلام خبر تحويل قريب‌الوقوع تسليحات فرانسوی به لبنان را جمعه، ۲۱ آذر، و پس از ملاقات با فرانسوا اولاند، رئيس ‌جمهور فرانسه، اعلام کرده است.

به گفته نخست وزير لبنان، ارتش اين کشور با دريافت جنگ‌افزار از فرانسه، توان برقراری امنيت در لبنان را پيدا می‌کند.

لبنان ماه‌هاست که با نفوذ گاه و بيگاه نيروهای جهادگرای اسلامی، عمدتا شبه‌نظاميان جبهه النصره که شاخه القاعده در سوريه است، روبه‌روست. در اين حملات تعدادی از نيروهای ارتش لبنان کشته و گروگان گرفته شده‌اند.

اما نخست وزير اين کشور گفته است که با دريافت جنگ‌افزار از فرانسه، لبنان به امنيت خواهد رسيد و هيچ تهديد تروريستی متوجه آن نخواهد بود.

لبنان، فرانسه و عربستان سعودی روز سه‌شنبه، ۱۳ آبان، توافق کردند تا ارتش لبنان به هزينه عربستان سعودی، سه ميليارد دلار جنگ‌افزار از فرانسه دريافت کند.

امضای اين توافق در حالی بود که يک ماه قبل از آن، علی شمخانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، که به بيروت سفر کرده بود، از آمادگی جمهوری اسلامی برای اعطای «هديه» به ارتش لبنان خبر داده بود.

البته عربستان سعودی اواخر سال گذشته متعهد شده بود که سه ميليارد دلار کمک مالی به ارتش لبنان ارائه کند تا آن را صرف خريد تجهيزات نظامی از فرانسه نمايد، اما قرارداد اجرايی اين معامله تا آبان‌ماه امسال بسته نشده بود.

جمهوری اسلامی نیز از حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامی و شیعه وابسته به خود در این کشور حمایت تسلیحاتی و مالی می‌کند و اخیرا نیز اعلام شده که موشک‌های زمین به زمین که می‌توانند با دقت اکثر مناطق اسرائیل را هدف قرار دهند، در اختیار حزب‌الله گذاشته است.

XS
SM
MD
LG