لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

حاشیه‌نشینی در ایران در عرض ۳۰ سال «۱۷ برابر» شده است


عليرضا محجوب، عضو کميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از «افزايش ۱۷ برابری حاشيه نشينی» در شهرهای ايران و در مقايسه با سال ۱۳۶۱ خبر داده است.

آقای محجوب روز جمعه، ۱۵ اسفند، به خبرگزاری خانه ملت گفت که «متاسفانه اين پديده در حال افزايش است».

به گفته او، «چون افراد مهاجر شرايط اقتصادی مناسبی ندارند مجبورند به ارزان‌ترين مناطق پناه ببرند، پس عملا به حاشيه‌هايی روی می‌آورند که خود پر از حاشيه است.»

نماينده تهران در مجلس تاکيد کرده که «هيچ سازمانی در حل اين معضل نظارت و برنامه‌ريزی نکرده است».

عليرضا محجوب گفته است که افزايش ۱۷ برابری متوسط مهاجرت حاشيه‌نشين‌ها به کلان‌شهر‌ها در ایران باعث وارد شدن «۱۷ برابر صدمات‌ اجتماعی جبران‌ناپذير» به کشور نيز شده است.

دو روز پيش از آقای محجوب، يک عضو ديگر کميسيون اجتماعی مجلس هم از وجود «۱۰ ميليون حاشيه‌نشين در کشور» انتقاد کرده بود.

عباس صلاحی به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: «وزارت کشور بايد با برنامه‌ريزی، برخورد و نظارت بر چنين پديده‌ای و مشخص کردن حريم شهرها از گسترش حاشيه‌ها جلوگيری کند.»

او گفته بود که «حاشيه‌نشينی فقط مختص تهران نيست و مربوط به همه کلان‌شهرهای کشور است» و از «توسعه و افزايش روزبه‌روز» اين معضل در کشور انتقاد کرده بود.

پيش از اين، وزارت بهداشت ايران هم هشدار داده بود که ۱۰ ميليون حاشيه‌نشين کشور از حداقل امکانات بهداشتی و درمانی هم محروم هستند.

روزنامه جام‌جم نیز با انتشار اين سخنان و آمار نوشته است: «جدای از فقر امکانات درمانی، انواع و اقسام آسيب‌های اجتماعی هم در بسياری از اين مناطق حاشيه‌ای رواج دارد و حال اگر به گفته نمايندگان مجلس قرار باشد در سال‌های آينده به آمار حاشيه‌نشين‌ها اضافه شود، در نتيجه می‌توان به طور مستقيم نتيجه گرفت که در سال‌های آينده، بايد منتظر افزايش آسيب‌های اجتماعی در شهرهای بزرگ باشيم.»

XS
SM
MD
LG