لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

محمد خاتمی از حسین رونقی خواست اعتصاب غذایش را بشکند


زلیخا موسوی، مادر حسن رونقی ملکی، بر بالین فرزندش/ عکس آرشیوی است
زلیخا موسوی، مادر حسن رونقی ملکی، بر بالین فرزندش/ عکس آرشیوی است
محمد خاتمی، رئيس جمهور پيشين ايران، از حسين رونقی ملکی، زندانی سياسی محبوس در زندان اوين، خواست اعتصاب غذای خود را بشکند.
آقای خاتمی در پيامی که وب‌سايت کلمه منتشر کرده، از اين که «هنوز سخت‌گيری‌ها و تنگناهايی که برای بسياری از مردم وجود داشت ادامه دارد» ابراز تاسف کرده است.
حسين رونقی ملکی از ۲۰ مرداد در اعتراض به عدم رسيدگی پزشکی به وضعيت خود در زندان، دست به اعتصاب غذا زده است. زليخا موسوی، مادر او، نيز از ۲۷ مرداد، در حمايت از فرزند خود اعتصاب غذا کرده است.
سيد محمد خاتمی اعتصاب غذای آقای رونقی ملکی در «اعتراض به اين که به خواست‌های انسانی و قانونی ايشان عمل نمی‌شود» را «از جمله موارد نگران‌کننده» دانسته و از او خواسته اعتصاب غذای خود را خاتمه دهد تا سلامتش به خطر نيفتد.
رئيس جمهور سابق ايران ظاهرا در اشاره به انتخاب حسن روحانی به عنوان رئيس جمهور جديد ايران افزوده است که «انتظار اين بود با تحول مبارکی که رخ داده است شاهد آزادی زندانيان و رفع محدوديت‌ها باشيم»، اما در ادامه می‌گوید که «هنوز خيلی از عزيزان دربند از حقوق قانونی که دارند محرومند».
حسين رونقی ملکی، فعال حقوق بشر و وبلاگ‌نويس جوان، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس تعزيری محکوم شده است. او ۲۲ آذر ۸۸ در خانه‌اش در شهرستان ملکان بازداشت شد.
اين زندانی سياسی که به «بابک خرمدين» معروف بود، به گفته خانواده‌اش، هنگامی که بازداشت شد در سلامت کامل بود، اما طی چهار سال گذشته، يعنی از زمان بازداشت تاکنون، هفت بار تحت عمل جراحی کليه قرار گرفته است.
پيش از اين بيش از ۱۲۰ فعال سياسی و مدنی با امضای بيانيه‌ای مسئوليت جان حسين رونقی ملکی را که در اعتصاب غذا به سر می‌برد و «شرايط وخيمی» دارد، متوجه آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دانسته‌اند.
زندانيان سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين نيز در مورد وضعيت او هشدار داده و خطاب به رئيس قوه قضائيه گفته بودند که «شاهد مرگ تدريجی يکی از هم‌بنديان» خود هستند.
تاکنون خانواده‌های ندا آقاسلطان، سهراب اعرابی، علی حسن‌پور، ميثم عبادی، شهرام فرج‌زاده، محمد کامرانی، مصطفی کريم بيگی، هدی صابر، کرامت‌الله زارعيان، ستار بهشتی، محمد مختاری و احمد نجاتی کارگر، جان‌باختگان وقايع بعد از انتخابات خرداد ۸۸ به اتفاق خانواده‌های سعيد زينالی و اکبر محمدی خواستار پايان اعتصاب غذای حسين رونقی ملکی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG