لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

«۸ ساعت بستری بودم کسی نگفت زنده‌ای یا مرده»


محمدرضا عالی‌پیام، شاعر و طنز‌پرداز منتقد جمهوری اسلامی است که با خواندن اشعار طنز انتقادی در سال‌های اخیر به شهرت رسید.
محمدرضا عالی‌پیام، شاعر و طنز‌پرداز منتقد جمهوری اسلامی است که با خواندن اشعار طنز انتقادی در سال‌های اخیر به شهرت رسید.

محمدرضا عالی‌پیام مشهور به «هالو»، شاعر و طنز‌پرداز زندانی، نامه‌ای به وزیر بهداشت ایران نوشته و در آن ماجرای انتقال خود از «زندان رجایی‌شهر» کرج به «بیمارستان امام خمینی» تهران و بستری شدنش در این بیمارستان را شرح داده است.

آقای عالی‌پیام در این نامه که جمعه ۱۱ دی در صفحه فیسبوک او منتشر شده، آورده که پس از «حمله عصبی و تشنج» به بهداری زندان منتقل شد و پزشکان زندان متوجه شدند که به «نارسایی کامل خون» دچار شده است.

آنگونه که این طنز‌پرداز نوشته، او را با آمبولانسی «فاقد هرگونه امکانات اولیه پزشکی حتی اکسیژن» به «بیمارستان امام خمینی» تهران منتقل کردند.

به نوشته محمدرضا عالی‌پیام، او را پس از ورود به بیمارستان «روی یک برانکارد چرخدار، دستبند به دست و پابند به پا در گوشه راهرویی» قرار دادند.

نکات اصلی نامه این شاعر و طنز‌پرداز به حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران از این قرار است:

- در تمام مدت هشت ساعتی که در بیمارستان بودم از سرما به خود می‌لرزیدم اما یک نفر پیدا نشد که یک پتو روی من بیندازد.

- تا ساعت ۷:۳۰ بعد از ظهر یعنی حدود هشت ساعت، نه تنها ویزیت نشدم، حتی یک نفر نیامد اسمم را بپرسد. بگوید زنده‌ای یا مرده‌ای، یک گوشی به قلبم بگذارد، فشارم را بگیرد، نبضم را بگیرد. فقط هر چند وقت یکبار یکی از کادر بیمارستان رد می‌شد و می‌گفت این را چرا اینجا گذاشتید، راه را بند آورده است.

- سرمی را که ساعت ۱۰ صبح در بهداری زندان به دست من وصل کردند، ساعت ۱۲ تمام شد و هیچ کس نبود که آن را از دستم جدا کند. از هر کسی که رد می‌شد، می‌پرسیدم آقا این سرم هشت ساعت است تمام شده. کی از دست من باز می‌کنه؟ یکی می‌گفت پرستار و رد می‌شد. پرستار می‌گفت دکتر باید دستور دهد و رد می‌شد.

- وقتی پسرم در قسمت پذیرش در مقام اعتراض گفت: چرا به پدرم رسیدگی نمی‌کنید؟ آن خانوم که فهمیده بود من سیاسی هستم، گفت: من اصلن نمی‌دانم سیاست چی هست.

محمدرضا عالی‌پیام در پایان نامه خود به وزیر بهداشت نوشته است که «پس از هشت ساعت معطلی و توهین و تحقیر در گوشه راهرو، چون فشار دستبند و پابند و سرما و گرسنگی امانش را بریده بود»، از ماموران زندان خواسته تا او را به زندان برگردانند «تا لااقل دارو‌هایم را بخورم.»

این شاعر طنز‌پرداز تاکید کرده که اگر در بیمارستان «از ناراحتی قلب و مغز نمی‌مردم، حتمن از سرما و گرسنگی تلف می‌شدم.»

«بیمارستان امام خمینی» تهران، در دهه ۱۳۲۰ و به نام «بیمارستان پهلوی» آغاز به کار کرد.

قاسمعلی خراسانی، رئیس کنونی این بیمارستان، در وبسایت آن نوشته که «نام مجتمع بیمارستانی امام خمینی برای هر هموطن ایرانی مترادف با محلی است که ملجاء و مأمن همه دردمندان بیماری است که در هیچ جای دیگر کشور پذیرش نمی‌گیرند.»

عملکرد بخش درمانی، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های ایران در تمام سال‌های اخیر، مورد انتقاد گسترده رسانه‌ها و افکار عمومی قرار داشته است.

چند برنامه طنز و انتقادی درباره این مسئله نیز ساخته شده است؛ از جمله سریالی به نام «در حاشیه» که نوروز ۱۳۹۴ از شبکه ۳ صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد اما پس از مدتی پخش آن با اعتراض گسترده پزشکان، متوقف شد.

محمدرضا عالی‌پیام، شاعر و طنز‌پرداز منتقد جمهوری اسلامی است که با خواندن اشعار طنز انتقادی در سال‌های اخیر به شهرت رسید.

او تاکنون چند بار با شکایت‌های سپاه پاسداران و پلیس امنیت زندانی شده است.

آقای عالی‌پیام دوره کنونی محکومیت خود را به اتهاماتی مانند «اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران»، «اهانت به مقدسات اسلام»، «اهانت به مراجع مسلم تقلید» و «اهانت به مقام معظم رهبری» می‌گذراند.

XS
SM
MD
LG