لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

دعوت ناتو از مونته‌نگرو برای عضویت، خشم روسیه را برانگیخت


ایگور لوکسیک، وزیر امور خارجه و قائم‌مقام نخست وزیر مونته‌نگرو (چپ) در کنفرانس خبری مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو
ایگور لوکسیک، وزیر امور خارجه و قائم‌مقام نخست وزیر مونته‌نگرو (چپ) در کنفرانس خبری مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

دعوت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از کشور مونته‌نگرو برای پیوستن به این ائتلاف، خشم روسیه را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو روز چهارشنبه، ۱۱ آذر، به طور رسمی از مونته‌نگرو برای پیوستن به این ائتلاف دعوت کردند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو، در جلسه چهارشنبه که در مقر فرماندهی این سازمان در بروکسل، پایتخت بلژیک، برگزار شد، دعوت از مونته‌نگرو برای پیوستن به ناتو را «آغاز اتحادی زیبا» توصیف کرد.

در همین حال اگرچه آقای استولتنبرگ گفت که دعوت از مونته‌نگرو برای پیوستن به ناتو قرار نیست تهدیدی علیه روسیه باشد، دیپلمات‌های این سازمان چنین اظهار نظر کردند که این مسئله «پیامی» به مسکو است تا بداند نخواهد توانست مانع گسترش ناتو شود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز با تاکید بر این که ناتو یک «پیمان دفاعی» است، گفت که این سازمان «تهدیدی علیه هیچ کس نیست».

با این حال روسیه که سال‌هاست با عضویت مونته‌نگرو و دیگر کشورهایی که زمانی جزء خاک دولت‌های کمونیستی محسوب می‌شدند، در ناتو مخالف است روز چهارشنبه بلافاصله خشم خود را از این دعوت ابراز کرد.

به‌ویژه آن که خبر دعوت برای عضوگیری تازه در ناتو درست در زمانی منتشر شده است که ترکیه در مقام عضوی از ناتو با روسیه تحت رهبری ولادیمیر پوتین به خاطر سرنگونی جت جنگنده این کشور در خاک سوریه در حال جدال است.

خبرگزاری روسی تاس به نقل از سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گزارش داد که این کشور در جلسه‌ای با ناتو، مسئله را بررسی خواهد کرد.

آقای لاوروف پیش از این نیز «هرگونه» گسترش ناتو را «اشتباه» و «تحریک‌آمیز» توصیف کرده بود.

خبرگزاری ریانووستی نیز به نقل از ویکتور اوزروف، رئیس کمیته امنیتی و دفاعی شورای فدراسیون روسیه، گزارش داد که در صورت پیوستن مونته‌نگرو به ناتو، مسکو همکاری‌های مشترک با این کشور را متوقف خواهد کرد.

مونته‌نگرو از کشورهای حاشیه دریای آدریاتیک در جنوب شرق اروپا است و با ۶۵۰ هزار نفر جمعیت، یکی از کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشورهای اروپا محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود پیوستن این کشور به ناتو یک سال طول بکشد.

این کشور تا چند سال پیش بخشی از خاک یوگسلاوی سابق بود که در سال ۱۹۹۹ هدف بمباران ناتو قرار گرفت.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) متشکل از کشورهای اروپایی، ایالات متحده آمریکا، کانادا و ترکیه، بزرگ‌ترین ائتلاف نظامی دنیا به شمار می‌آید.

XS
SM
MD
LG