لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

سرپرست تیم مذاکره‌ اتمی ایران هفته آینده با آمانو دیدار می‌کند


عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده هسته‌ای
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده هسته‌ای
آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که يوکيا آمانو، مدیرکل آژانس، و عباس عراقچی، معاون وزير خارجه و سرپرست تیم مذاکره‌ اتمی ايران، دوشنبه هفته آینده، ششم آبان، در وين اتريش ديدار می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری رويترز، هدف از اين ديدار که در مقر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود در اطلاعيه این سازمان «فراهم کردن فرصت تبادل نظر درباره راه پيش رو در مذاکرات» عنوان شده است.
در همین حال خبرگزاری مهر نيز گزارش داده است که کارشناسان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ بعد از مذاکرات ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با هم ديدار می‌کنند.
به گفته رضا نجفی، سفير ايران در آژانس، ديدار عباس عراقچی با يوکيا آمانو پيش از مذاکرات کارشناسی برگزار خواهد شد.
به گفته آقای نجفی، مذاکرات معاون وزير امور خارجه ايران با مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تا ظهر روز دوشنبه و مذاکرات کارشناسی بعدازظهر همان روز انجام می‌شود که «بسته به اين که دو طرف تا چقدر پيشرفت کنند امکان دارد اين مذاکرات ادامه نيز داشته باشد».
اين گزارش می‌افزايد، چهار کارشناس از بخش‌های تجاری، بانکی، نفتی و حمل و نقل به تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای اضافه شده‌اند و به اين ترتيب تيم کارشناسی ايران با هفت عضو به رياست حميد بعيدی‌نژاد، مديرکل بين‌المللی وزارت خارجه، با گروه ۱+۵ مذاکره خواهد کرد.
مذاکرات تيم‌های کارشناسی ايران و ۱+۵ که متشکل از کارشناسان هسته‌ای، علمی و امور تحريم است نيز روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته آينده در وين برگزار می‌شود.
اما در اطلاعيه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، جزئياتی از دستور مذاکرات ميان عباس عراقچی با يوکيا آمانو ذکر نشده است.
با این حال خبرگزاری رويترز دیدار نامنتظر عراقچی و‌ آمانو در روز دوشنبه را نشانه‌ای دیگر «بر تمایل ایران به حل و فصل مناقشه بین‌المللی» بر سر برنامه اتمی خود دانسته است.

مدت‌هاست که مذاکرات ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای يافتن راه‌حلی به منظور ادامه نظارت آژانس بر برنامه اتمی ايران شکست خورده، اما با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئيس جمهور جديد ايران در خردادماه اميدها به حل و فصل این بحران اتمی افزايش يافت.
دور بعدی مذاکرات جمهوری اسلامی با کشورهای عضو گروه ۵+۱ نيز قرار است ۱۵ و ۱۶ آبان مجددا در ژنو برگزار شود.
قدرت‌های جهانی سال‌هاست که نگران انحراف برنامه اتمی ايران به سوی ساخت تسليحات هسته‌ای هستند، اما جمهوری اسلامی می‌گويد اين برنامه صرفا با هدف توليد انرژی و تحقيقات علمی ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG