لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

تاکید اوباما و اولاند: مبارزه علیه داعش را تشدید می‌کنیم


باراک اوباما در کاخ سفید میزبان فرانسوا اولاند بود.
باراک اوباما در کاخ سفید میزبان فرانسوا اولاند بود.

رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه تاکید کرده‌اند که به حملات خود علیه گروه «حکومت اسلامی» شدت خواهند بخشید.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، سه‌شنبه سوم آذر، میزبان فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود در کاخ سفید بود که برای ایجاد هماهنگی بیشتر در مبارزه علیه «حکومت اسلامی» (داعش) به واشینگتن سفر کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که اوباما پس از دیدار با اولاند و در نشست خبری مشترک، حمایت همه‌جانبه واشینگتن از پاریس را به دنبال حملات تروریستی اخیر اعلام کرده و به زبان فرانسوی گفته‌است: «ما همه فرانسوی هستیم».

هر دو رهبر بر تقویت نیروهای مسلح مخالف داعش تاکید اما اعزام نیروی زمینی برای مبارزه با این گروه را رد کرده‌اند.

رئیس جمهور فرانسه در عین حال گفته‌است که اگرچه نمی‌تواند تاریخ دقیقی را مشخص کند اما بشار اسد، رئیس جمهور سوریه «باید هرچه زود‌تر قدرت را ترک کند».

فرانسوا اولاند نیز مانند همتای آمریکایی خود تاکید کرده که به باور او، کناره‌گیری آقای اسد از قدرت، راه حل پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش داده که آقای اوباما در نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی خود، تاکید کرده‌است که «ما پیروز خواهیم شد و گروه‌هایی مانند داعش شکست می‌خورند».

رئیس جمهور فرانسه نیز گفته‌است که واشینگتن و پاریس بر سر شدت دادن به «واکنشی مشترک» شامل «تلاش‌های تازه برای هدف قرار دادن شبکه‌های اقتصادی تروریست‌ها، بازپس گرفتن مناطق تصرف شده توسط داعش، افزایش اقدامات در سوریه و عراق و افزایش مبادلات اطلاعاتی» توافق کرده‌اند.

به گفته آقای اولاند، فرانسه و آمریکا بر «عزم خود برای مبارزه با تروریسم در هر کجا» تاکید کرده‌اند.

آسوشتدپرس در گزارش خود آورده که رئیس جمهور فرانسه تلاش داشت در سفر به واشینگتن، همتای آمریکایی خود را به تشکیل ائتلافی جدید برای مبارزه با «حکومت اسلامی» با حضور روسیه متقاعد کند اما ساقط کردن یک هواپیمای جنگی روس توسط ترکیه، برنامه فرانسوا اولاند را بر هم زد.

ساقط کردن این هواپیما خشم روسیه را به دنبال داشته‌است اما رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری با همتای فرانسوی خود تاکید کرد که «ترکیه حق دفاع از حریم هوایی و حاکمیت خود را دارد».

به گفته آقای اوباما، هدف قرار دادن هواپیمای جنگی روسیه توسط ترکیه، «مشکلات دنباله‌دار» دخالت نظامی روسیه در سوریه را یادآوری می‌کند.

با وجود این، دو رئیس جمهور تاکید کردند که از عملیات نظامی روسیه در سوریه استقبال می‌کنند مشروط بر این‌که این عملیات بر مبارزه با داعش متمرکز شود.

غرب همواره روسیه را متهم کرده که بیشتر حملات خود در سوریه را متوجه گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد که مورد حمایت غرب هستند کرده نه حکومت اسلامی و گروه‌های مشابه.

رئیس جمهور فرانسه گفت که او با این پیام به دیدار ولادیمیر پوتین در مسکو خواهد رفت که «ما نمی‌خواهیم کسی را [از مبارزه با داعش] حذف کنیم.»

باراک اوباما هم گفت: «ما ائتلافی با ۶۵ کشور تشکیل داده‌ایم. اما ائتلاف روسیه برای حمایت از اسد تنها دو عضو دارد؛ روسیه و ایران.»

XS
SM
MD
LG