لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

دستور اوباما برای لغو تحریم‌های ایران در روز اجرای توافق هسته‌ای


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در گام اجرایی مهمی در راستای اجرای تعهدات آمریکا در توافق هسته‌ای، یکشنبه ۲۶ مهر به دولت این کشور دستور داد تا تحریم‌ها علیه ایران را در روز اجرای توافق هسته‌ای لغو کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که آقای اوباما در دستور خود آورده است: «تمام اقدامات مناسب برای اجرای سریع و مؤثر تعهدات ایالات متحده در توافق هسته‌ای و در روز اجرای توافق انجام شود».

بر اساس توافق جامع هسته‌ای که میان ایران و قدرت‌های جهانی به دست آمده، روز اجرای این توافق روزی خواهد بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کند جمهوری اسلامی به تعهدات خود درباره کاهش سطح و میزان غنی‌سازی اورانیوم، کاهش مواد غنی شده خود و تغییر در تأسیسات آب سنگین اراک عمل کرده است.

دستور رئیس جمهور آمریکا ۹۰ روز پس از آن صادر شده که شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای، توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی را مورد تایید قرار داد.

این روز در توافق هسته‌ای به عنوان «روز پذیرش» ذکر شده که با «روز اجرا» متفاوت است.

آقای اوباما در دستور خود آورده است: «این روز مهمی برای همه ما و نخستین قدم در روندی است که به ما اطمینان می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران تنها در راستای اهداف صلح‌آمیز باقی خواهد ماند.»

دستور لغو یا تعلیق تحریم‌های ایران توسط آمریکا و در روز اجرای توافق هسته‌ای در روزی صادر شده که جمهوری اسلامی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، اجرای موقت پروتکل الحاقی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را در روز اجرای توافق آغاز می‌کند.

XS
SM
MD
LG