لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

اوباما: تا بشار اسد هست، جنگ در سوریه تمام نمی‌شود


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه در فیلیپین تاکید کرد که جنگ در سوریه تا زمانی که بشار اسد قدرت را ترک نکرده است تمام نمی‌شود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آقای اوباما روز چهارشنبه، ۲۷ آبان، در مانیل، پایتخت فیلیپین، گفت: «به گمان من، با باقی ماندن اسد در قدرت ما نتوانیم به جنگ داخلی در سوریه پایان دهیم.»

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که پس از چند سال کشتار شهروندان غیر نظامی در سوریه به دست رژیم بشار اسد، مردم این کشور دیگر حضور او در قدرت را قبول نخواهند کرد.

باراک اوباما گفت: «حتی اگر من بگویم چنین چیزی ممکن است، فکر نمی‌کنم عملا ممکن باشد.»

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: «شما نمی‌توانید موافقت اکثر مردم سوریه با چنین مسئله‌ای را جلب کنید.»

​سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، به مانع اصلی طرف‌های درگیر در بحران سوریه برای پایان دادن به پنج سال بحران و جنگ داخلی در این کشور تبدیل شده است، جنگی که تاکنون صد‌ها هزار کشته و زخمی و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است.

ایران و روسیه که در سوریه حضور نظامی دارند، به شدت از آقای اسد حمایت می‌کنند، در حالی که آمریکا، عربستان سعودی، ترکیه و تعدادی از دیگر کشورهای جهان، خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستند.

آمریکا و روسیه درباره لزوم پایان جنگ داخلی در سوریه اشتراک نظر و بر سر سرنوشت بشار اسد اختلاف دارند.

همزمان گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه از شکست مذاکرات برای برقراری آتش‌بس میان نیروهای وابسته به دولت و مخالفان در غوطه شرقی در اطراف دمشق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گروه اعلام کرده که مذاکرات با میانجی‌گری «طرف‌های بین‌المللی» در جریان بود، اما به دلایل شکست این گفت‌وگوها اشاره نکرده است.

گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه یک روز پیشتر اعلام کرده بود که آتش‌بس ۱۵ روزه در غوطه شرقی به زودی اعلام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG