لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

اوباما: توافق هسته‌ای با ایران یک «معاهده رسمی» نخواهد بود


باراک اوباما، ریيس جمهوری ايالات متحده آمريکا، می‌گويد که توافق احتمالی نهايی با ايران، يک «پيمان رسمی» نخواهد بود. وی همچنین گفته است که طرح بررسی توافق احتمالی ایران توسط کنگره را امضاء می‌کند.

آقای اوباما روز جمعه ۲۸ فروردين در يک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزير ايتاليا در کاخ سفيد، گفت که روسای جمهوری آمريکا قادر بوده‌اند تا به توافقات سياسی با کشورهای ديگر دست يابند، بدون آنکه کنگره اين توافقات را تاييد کند.

پیش از این نیز ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای سرگشاده به رهبران ايران هشدار داده بودند که بر اساس قانون اساسی آمریکا، هرگونه توافق هسته‌ای با دولت ایالات متحده بدون نظر موافق کنگره، صرفا یک «توافق اجرایی» خواهد بود که رئیس جمهور بعدی می‌تواند آن را لغو کند.

به گزارش زنده تلويزيون سی‌ان‌ان، ریيس جمهوری آمريکا افزود «نگرانی اصلی» او درباره توافق هسته‌ای احتمالی اين است که اگر جمهوری اسلامی به آن عمل نکند، ايالات متحده «نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد تا تحريم‌ها مجددا آغاز شوند».

اين در حالی است که باراک اوباما در سخنانی بلافاصله پس از تفاهم اوليه لوزان گفته بود که پس از توافق نهايی و احتمالی، «تسهيلاتی به طور مرحله‌ای» درباره تحريم‌های آمريکا و سازمان ملل متحد عليه ايران اعمال خواهد شد اما در صورت پايبند نبودن ايران به تعهداتش «اين تحريم‌ها فورا به جای خود باز خواهند گشت».

گزیده‌ای از سخنان رییس جمهوری آمریکا درباره تفاهم لوزان:

ریيس جمهوری آمريکا در بخش ديگری از سخنانش گفت قانون احتمالی سنا که به کنگره ايالات متحده اختيارات بيشتری درباره اظهار نظر نسبت به توافق احتمالی با ايران خواهد داد، امضا می‌کند.

آقای اوباما از اين مسئله به عنوان «سازشی معقول» نام برد.

انتظار می‌رود طرح سنا در اين رابطه با حمايت قاطع سناتورها تصويب شود.

بر اساس اين طرح، ریيس جمهوری آمريکا نمی‌تواند تا ۳۰ روز پس از هرگونه توافق نهايی، تحريم‌ها عليه ايران را لغو کند و کنگره در اين مدت فرصت بررسی توافق را خواهد داشت.

باراک اوباما همچنين در پاسخ به سوالی درباره تصميم روسيه برای لغو پنج ساله ممنوعيت تحويل دادن سيستم‌های ضدهوايی اس-۳۰۰ به ايران، گفت: «رک بگويم از اينکه اين {ممنوعيت} اين اندازه طول کشيد، شوکه هستم.»

رئيس جمهور آمريکا گفت که اقتصاد روسيه «تحت فشار» است و اين يک «فروش قابل توجه» برای آنها بود.

آمريکا و اسرائيل نگرانی خود را از تحويل احتمالی سيستم‌های ضدهوايی اس-۳۰۰ به ايران اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG