لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

۶۶ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی بودجه ۹۵ از فروش نفت خواهد بود


محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، از نهایی شدن لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ در جلسه یکشنبه گذشته هیئت دولت خبر داده و افزوده که در این لایحه، از ۲۶۷ هزار میلیارد تومان منابع عمومی، ۶۶ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت تامین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آقای نوبخت، سه‌شنبه اول دی و در کنفرانس خبری هفتگی خود گفته است: «در لایحه ۹۵ از ۲۶۷ هزار میلیارد تومان منابع عمومی، ۶۶ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت تامین می‌شود و ۲۰۱ هزار میلیارد تومان دیگر از سایر منابع تامین می‌شود.»

ایسنا در گزارش جداگانه‌ای نوشته که این مسئله نشاندهنده «افزایش» درآمدهای ناشی از فروش نفت در بودجه سال آینده ایران است.

ایران این روز‌ها یکی از بد‌ترین شوک‌های منفی نفتی را در تاریخ معاصرش تجربه می‌کند. صادرات نفتی ایران به دلیل تداوم تحریم‌ها همچنان در سطح پایینی است و ارزش این صادرات هم نسبت به یک سال و نیم پیش، شصت درصد پایین آمده است.
فریدون خاوند،استاد اقتصاد در پاریس

در این گزارش آمده که «با وجود کاهش فعلی قیمت نفت تا ۲۰ دلار کمتر از نرخ تعیین شده در بودجه سال جاری، میزان درآمدهای ناشی از آن در بودجه سال آینده افزایش یافت. این گونه به نظر می‌رسد که حجم فروش روزانه نفت و فرآورده‌های آن ۱.۵ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده باشد.»

ایسنا افزوده است که «اگر رقم اعلامی نوبخت به مجموع فروش دارایی‌های سرمایه‌ای تعلق داشته باشد میزان درآمدهای این بخش از حدود ۵۶ هزار میلیارد سال جاری به ۶۶ هزار میلیارد رسیده که ۱۰ هزار میلیارد تومان رشد دارد.»

مدیران وزارت نفت پیش از این اعلام کرده بودند که با لغو یا توقف تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، میزان صادرات روزانه نفت آن تا ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به مرز ۱. ۵ میلیون بشکه خواهد رسید.

در بودجه سال ۱۳۹۴ ایران نیز پیش‌بینی شده بود که با فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت و ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی آنهم با هر بشکه حدود ۵۴ دلار و دلار ۲۸۵۰ تومانی نزدیک به ۵۳ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شود.

در نظر گرفتن چنین ارقامی برای سهم نفت در بودجه سال آینده ایران در حالی رخ داده که در هفته جاری، قیمت نفت در بازارهای جهانی به پایین‌ترین سطح خود در ۱۱ سال گذشته رسید.

فریدون خاوند،استاد اقتصاد در پاریس، پیشتر در مورد تاثیر سقوط قیمت نفت بر اقتصاد ایران به رادیو فردا گفته بود «ایران این روز‌ها یکی از بد‌ترین شوک‌های منفی نفتی را در تاریخ معاصرش تجربه می‌کند. صادرات نفتی ایران به دلیل تداوم تحریم‌ها همچنان در سطح پایینی است و ارزش این صادرات هم نسبت به یک سال و نیم پیش، شصت درصد پایین آمده است.»

XS
SM
MD
LG