لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

مذاکرات با یونان متوقف شد


کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول (چپ) در جلسه‌ای با یانیس واروفاکیس، وزیر اقتصاد یونان
کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول (چپ) در جلسه‌ای با یانیس واروفاکیس، وزیر اقتصاد یونان

مذاکرات يونان و اعتباردهندگان اروپايی، بی‌نتیجه ماند؛ بنا بر گزارش‌ها این از جمله مواردی بوده که سقوط تازه بهای نفت در بازارهای جهانی را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در روز پنجشنبه، قيمت شاخص نفت وست تگزاس اينترمديت، برای تحويل در ماه اوت با ۵۷ سنت کاهش به ۵۹ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسيد.

نفت خام برنت دريای شمال نيز در بازار لندن و برای تحويل در ماه اوت، ۶۳ دلار و ۴۹ سنت معامله شد و بدين ترتيب، نسبت به روز چهارشنبه ۲۹ سنت ارزان‌تر شد.

يونان و اعتباردهندگان بين‌المللی آن، در روز پنجشنبه نيز نتوانستند بن‌بست مذاکرات را بشکنند. در صورت شکست اين مذاکرات، احتمال خروج يونان از حوزه پولی يورو (پول واحد ۱۹ کشور اتحاديه اروپا) افزايش می‌دهد.

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در کنار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان

کشورهای حوزه يورو، صندوق بين‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا از يک طرف و دولت يونان مدتهاست که گفت‌وگوهای دشواری را درباره کمک به اقتصاد و نیز نحوه پرداخت قروض ِ کشور در آستانه ورشکستگی يونان را آغاز کرده‌اند.

دولت پيشين يونان توانسته بود موافقت نهادهای بين‌المللی برای اعطای ۲۴۰ ميليارد يورو کمک در قبال سياست‌های سختگيرانه و اصلاحات اقتصادی را جلب کند، اما دولت کنونی يونان با اجرای اين سياست‌ها مخالف است.

آتن تا پايان ماه جاری ميلادی (ژوئن) فرصت دارد تا يک و نيم ميليارد يورو قسط بدهی خود را به صندوق بين‌المللی پول بپردازد. اين صندوق و بانک مرکزی اروپا گفته‌اند تا زمان اجرای تعهدات قبلی توسط يونان، حاضر به اعطای تسهيلات جديد به اين کشور نيستند.

XS
SM
MD
LG