لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

قیمت نفت به کمترین میزان خود در پنج سال گذشته سقوط کرد


در ادامه سقوط بهای نفت در جهان، با کاهش قيمت نفت خام برنت دریای شمال به کمتر از ۶۳ دلار برای هر بشکه در روز جمعه، ۲۱ آذر، قيمت نفت در بازارهای جهانی به کمترين ميزان خود در پنج سال گذشته رسيد.

آن گونه که خبرگزاری رويترز گزارش داده، قيمت نفت خام برنت در هفته گذشته حدود ۹ درصد کاهش داشته که در مجموع کاهشی ۴۵ درصدی نسبت به قيمت آن در ماه ژوئن گذشته است که بيشتر از ۱۱۵ دلار برای هر بشکه فروخته می‌شد.

نفت خام آمريکا نيز در همين روز، هر بشکه تقريبا ۵۹ دلار فروش رفت تا کاهشی ۱۰ درصدی را در هفته اخير تجربه کند.

رويترز همچنين پيش‌بينی آژانس بين‌المللی انرژی درباره دورنمای سقوط بيشتر قيمت نفت در سال ۲۰۱۵ را منعکس کرده است.

افزايش عرضه نفت به جای تقاضا برای خريد آن، دليل اصلی کاهش قيمت اعلام شده است.

در همین حال سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نيز پيش‌بينی خود برای فروش نفت در سال آينده ميلادی را که کمتر از يک ماه ديگر آغاز می‌شود، کاهش داده است.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داده که آژانس بين‌المللی انرژی در مورد «بی‌ثباتی اجتماعی» در کشورهای بزرگ توليدکننده نفت و در پی سقوط بيشتر قيمت آن هشدار داده است.

در اين گزارش به ويژه از روسيه و ونزوئلا نام برده و پيش‌بينی شده که صادرات نفت اين کشورها در آينده با کاهش بيشتری مواجه خواهد شد.

اين در حالی است که ارزش روبل، پول ملی روسيه، نيز همچنان در حال کاهش است و روز جمعه نرخ برابری آن با ارزهای ديگر مانند دلار و يورو به سقوط خود ادامه داد.

به گزارش رويترز، ارزش روبل نسبت به آغاز سال جاری ميلادی، ۲۰۱۴، حدود ۴۰ درصد کاهش يافته است.

مسکو پيش از اين و در ماه نوامبر اعلام کرده بود که بر اثر سقوط قيمت نفت، نزديک به ۱۰۰ ميليارد دلار به اقتصاد روسيه ضرر وارد شده است، اما نفت خام اين کشور در آن هنگام حدود ۸۰ دلار در هر بشکه قيمت داشت.

اين در حالی است که نفت روسيه هم‌اکنون هر بشکه حدود ۶۰ دلار فروش می‌رود.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز که هم‌اکنون هم با تحریم‌های بین‌المللی و هم با کاهش قیمت نفت مواجه است، این مسئله را ناشی از «توطئه بعضی کشورها» دانسته و گفته است که این کشورها «نفرت علیه خود در جهان اسلام» را افزایش می‌دهند.

XS
SM
MD
LG