لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۴

توقف تولید بنزین پتروشیمی در ایران تکذیب شد


معاون وزیر نفت ایران، توقف تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی ایران از ابتدای سال جاری را تکذیب کرده است.

عباس کاظمی، یکشنبه ۲۴ فروردین، درباره گزارش یک روز پیش سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر «توقف» تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی از ابتدای فروردین سال جاری، به خبرگزاری مهر گفته است: «در حال حاضر تولید بنزین در پتروشیمی‌‍‌ها در حال انجام است.»

معاون وزیر نفت در عین حال تصریح کرده که در سال جاری با «توقف تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، بنزین وارداتی جایگزین بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها خواهد شد» و وعده داده که «قطعا بنزین وارداتی در مقایسه با بنزین پتروشیمی از کیفیت بالاتری برخوردار است.»

مقام‌های مسئول در ایران تایید کرده‌اند که بنزین تولیدشده در داخل کشور، از آلایندگی بالایی برخوردار است و یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا در شهرهای مختلف ایران و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن به شمار می‌آید.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران، روز شنبه ۲۳ فروردین گفته بود که تولید بنزین پتروشیمی «از ابتدای امسال در کشور متوقف شد و برای جبران کمبود ناشی از حذف این بنزین، دولت مجوز وارد کردن روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین را به وزارت نفت داده است.»

سعید متصدی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) با اذعان به «سرطان‌زا» بودن ترکیبات استفاده شده در بنزین‌های تولید داخل ایران، گفته بود: «در حال حاضر یک سری حلال‌ها در صنایع پتروشیمی تولید می‌شود که قابلیت سوختن دارند. پیش از این برای جبران کمبود سوخت در کشور آن‌ها را به بنزین اضافه می‌کردند. اصطلاحا این بنزین به بنزین پتروشیمی معروف بود. این در حالی است که برخی از این حلال‌ها دارای بنزن بالا و سرطان‌زا بودند.»

آقای متصدی گفته بود که توقف تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی ایران «از ابتدای سال جاری و با قول مساعد» بیژن زنگنه، وزیر نفت از «چرخه تولید حذف شد.»

وزیر نفت ایران، ششم اسفند سال گذشته، با تایید این‌که بنزین پتروشیمی‌ها «آلاینده و خارج از استاندارد است» گفته بود که این بنزین آلوده «دیگر در تهران توزیع نمی‌شود» اما در مورد توزیع آن در دیگر شهر‌ها توضیحی نداد.

آقای زنگنه افزوده بود «در دولت نیز توافق شده است در سال ۹۳ هیچ بنزین دریافتی از پتروشیمی نداشته باشیم و بنزین مورد نیاز را از جاهای دیگر مانند واردات تامین کنیم مگر اینکه شرایط خیلی حاد باشد.»

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد که ایران تحت فشار تحریم‌های جامعه جهانی، با کاهش واردات بنزین مواجه شده بود، گزارش‌های متعددی از آلودگی، آلایندگی و خطرات مرگبار بنزین تولیدشده در داخل ایران در رسانه‌ها منتشر می‌شد.

اما دولت سابق همه این گزارش‌ها را تکذیب می‌کرد و می‌گفت بنزین تولید ایران «مطابق استانداردهای اروپایی» است.

ایران تا سال ۸۸ چهل درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما به خاطر تحریم‌های غرب در مورد بنزین، مجبور شد کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را از طریق تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی و با افزودن سرب یا کاتالیست‌های شیمیایی و بعضاً خطرناک مانند «ام‌تی‌بی‌ای» جبران کند.

«ام‌تی‌بی‌ای» ماده‌ای سمی و به شدت سرطان‌زا است و استفاده از آن در دنیا برای تولید بنزین ممنوع است.

مسئله بنزین بی‌کیفیت که به آلودگی هوا دامن می‌زند، سال‌هاست به موضوع انتقاد از مسئولان اجرایی ایران تبدیل شده است، به‌طوری که کار‌شناسان اعلام کرده‌اند کیفیت بنزینی که به مردم ارائه می‌شود «ده‌ها بار پایین‌تر» از کیفیت‌های جهانی است.

در پی شدت گرفتن آلودگی هوا در شهر تهران، سازمان حفاظت از محیط زیست روز سوم دی‌ماه با بحرانی خواندن وضعیت سوخت از دولت خواست تا بنزین استاندارد از خارج وارد کند.
XS
SM
MD
LG