لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

رای دادگاه آمریکایی به توقیف نشدن دامنه‌های اینترنتی ایران


یک دادگاه فدرال در واشنگتن امکان مصادره دامنه‌های اینترنتی ایران را رد کرده است.

وبسایت آرس‌تکنیکا روز جمعه ۲۳ آبان گزارش داد یک دادگاه آمریکایی حکم داده است که دامنه‌های اینترنتی یک کشور نمی‌توانند جزو دارایی‌های آن کشور محسوب و در نتیجه مصادره شوند.

سایت رسمی آیکان (شرکت اختصاری نام‌ها و شماره‌های اینترنتی) نیز این خبر را در سایت خود تایید کرده است.

دادگاه آمریکایی در حکم خود به رای صادره توسط یک دادگاه عالی در ویرجینیا در سال ۲۰۰۰ استناد کرده که امکان مصادره دامنه اینترنتی به نفع شاکی به عنوان دارایی متهم را رد کرده بود.

با صدور رای قاضی رویس لامبرت، دامنه‌های اینترنتی کشورهای کره شمالی، سوریه و ایران (.KP. SY. IR) از خطر توقیف برای پرداخت غرامت تعیین شده در یک پرونده تروریستی رهایی یافتند.

پیش از این شرکت اینترنتی آیکان که مدیریت اختصاص دامنه‌های کشور‌ها را در اختیار دارد، اعلام کرده بود که توقیف دامنه‌های کشورهای فوق امکان پذیر نیست.

جان جافری، دبیرکل آیکان، در این زمینه گفت: «خرسندیم که دادگاه، نظر ما مبنی بر دارایی نبودن دامنه‌ها را تایید کرد. این رای دادگاه نشان می‌دهد که درک تکنیکی درستی از سیستم ثبت دامنه‌ها وجود دارد».

پرونده تروریستی مورد نظر مربوط به یک حادثه انفجار انتحاری در اورشلیم در سال ۱۹۹۷ است. چهار آمریکایی در جریان این حادثه زخمی شدند. حماس مسئولیت انفجار را بر عهده گرفت.

با توجه به حمایت‌های ایران از حماس، شاکیان پرونده علیه دولت ایران نیز اقامه دعوی کردند. ارتبط کره شمالی و سوریه با این پرونده مشخص نشده است.

چون ایران در جریان دادرسی پرونده در مقام دفاع از خود بر نیامد، دادگاه در سال ۲۰۰۳ به نفع شاکیان پرونده رای صادر کرد و خواستار پرداخت غرامت ۱۰۹میلیون دلاری توسط تهران شد. اما مشکل شاکیان در بیش از ده سال گذشته عدم توانایی در مصادره اموال دولت ایران در خاک آمریکا بود.

تنها دارایی که به نفع شکایان مصادره شد یک باب منزل مسکونی در لوباک تگزاس به ارزش ۴۰۰ هزار دلار بود که پیش از این متعلق به محمدرضا شاه پهلوی بود. به غیر از این مورد، هیچ اموال دیگری متعلق به دولت ایران در خاک آمریکا شناسایی نشده است. شاکیان حتی تلاش کردند تا اشیای فرهنگی به نمایش گذاشته شده در موزه‌های دانشگاه هاروارد و شیکاگو را به نفع خود توقیف کنند که به نتیجه‌ای نرسیدند.

با توجه به رای دادگاه مبنی بر عدم امکان توقیف دامنه‌های ایران، دیگر عملا مورد دیگری برای مصادره در خاک آمریکا وجود ندارد و طبیعتا پرونده در آینده نزدیک بسته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG