لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

پوتين کریمه را سرزمینی «مقدس» خواند


ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین

ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه، در سخنرانی سالانه خود از سياست خارجی مسکو دفاع کرد. آقای پوتين، پنجشنبه ۱۳ آذر در کاخ کرملين و در حضور مسئولان ارشد سياسی، نظامی، امنيتی، اقتصادی و دينی روسيه سخنرانی سالانه خود را انجام داد.

ولادمیر پوتين،سرزمين کريمه را برای روسيه «مقدس» توصيف کرد و آن را با اورشلیم (بیت المقدس) مقایسه کرد. آقای پوتین گفت اين منطقه همواره جزو خاک روسيه باقی خواهد ماند.

به نوشته رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رئیس جمهور روسیه غرب را متهم کرد که قصد نابودی روسیه را دارد و گفت کشورش هرگز در مقابل اراده خارجی ها سر تعظیم فرود نخواهد آورد.

روسيه در ماه مارس گذشته شبه جزيره کريمه، واقع در اوکراين را، به خاک خود ضمیمه کرد.

در پی اقدام روسيه در ملحق کردن کريمه به خاک خود، آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم‌هايی عليه مسکو وضع کردند.

پوتین: کریمه، اورشلیم روسیه است
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:00 0:00

باراک اوباما، روز چهارشنبه، گفت که فکر نمی‌کند ولاديمير پوتين روشش را تا زمانی که تاثير تحريم‌ها به مرحله خطرناکی برسد، تغيير دهد.

رئيس جمهوری آمريکا که در جمع مديران ارشد شرکت‌های تجاری صحبت می‌کرد، گفت: اقدامات پوتين کشورهای همسايه روسيه را ترسانده و باعث شده روسيه کاملا در صحنه بين‌المللی منزوی شود.

رئيس جمهور روسيه در سخنان خود «غرور و حاکميت ملی» را «شروط لازم برای بقای» اين کشور توصيف کرد: «اگر برای بسياری از کشورهای اروپايی، غرور و حاکميت ملی يک مفهوم فراموش شده و لوکس است، برای روسيه، شرط لازم وجودی است.»

روسيه و رئيس جمهور آن در ماه‌های گذشته به بر هم زدن اوضاع در شرق اروپا با حمايت از جدايی طلبان مسلح در اوکراين و جداسازی شبه جزيره کريمه از اين کشور متهم بوده‌اند.

در اين مدت بيش از ۴۳۰۰ نفر در شرق اوکراين کشته شده‌اند و دولت اوکراين و غرب، روسيه را مسئول شرايط موجود عنوان کرده‌اند.

عليرغم افزايش بودجه دفاعی روسيه، ولاديمير پوتين گفت که قصد ندارد کشورش را وارد مسابقه تسليحاتی پرهزينه بکند. او گفت که روسيه به جای اين مسئله «راهکارهايی غير معمول» در اختيار دارد.

رئيس جمهور روسيه با بيان اينکه «هيچکس توان شکست دادن نيروهای مسلح روسيه را ندارد»، افزود: «هرچقدر ما بيشتر عقب‌نشينی کنيم، دشمنان ما پرروتر، تهاجمی‌‌تر و طلبکارتر می‌شوند.»

ولاديمير پوتين همچنين سياست‌ها و برنامه‌هايی را برای بهبود اقتصاد روسيه اعلام کرد.

پيش از اين، وزير دارايی روسيه اعلام کرده بود که کاهش بهای نفت بين ۹۰ تا ۱۰۰ ميليارد دلار و تحريم‌های اقتصادی غرب ۴۰ ميليارد دلار به اقتصاد کشور ضرر زده است.

XS
SM
MD
LG