لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

زلزله هفت ریشتری فیلیپین دستکم ۹۳ کشته بر جای گذاشت


تلاش امدادگران فیلیپینی برای نجات زلزله‌زدگان
تلاش امدادگران فیلیپینی برای نجات زلزله‌زدگان
تلفات زلزله هفت و دو دهم ريشتری که روز سه‌شنبه، ۲۳ مهر، جزيره مرکزی فيليپين به نام «بوهول» را لرزاند، دستکم ۹۳ کشته بر جای گذاشته است.

گزارش‌ها حاکی است که امدادگران تلاش می‌کنند به بيماران بستری در يک بيمارستان که بر اثر زلزله ويران شده، دسترسی پيدا کنند. ستون‌های قديمی کليساها فرو ريخته‌اند و مناطق وسيعی بدون برق مانده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، زلزله فیلیپین ساعت ۸:۱۲ دقيقه صبح رخ داده و مرکز آن ۳۳ کيلومتری جنوب شهر کارمن بوده است. در اين شهر بسياری از ساختمان‌های کوچک ويران شده‌اند.
همچنين بسياری از پل‌ها و جاده‌ها نابود شده و اين مسئله نجات آسيب‌ديدگان را با دشواری مواجه ساخته است. اما بيشترین آسيب به کليساهای قديمی وارد شده که متعلق به دوران استعمار اسپانيا هستند. در ميان آنها از جمله قديمی‌ترين کليسای کشور به نام «فرزند مقدس» متعلق به قرن شانزدهم قرار دارد که که برج ناقوس آن ويران شده است. تقريبا نيمی از يک کليسای سنگ آهکی متعلق به قرن هفدهم در شهر لوبوک نيز تخريب شده است.
بيشترين تعداد کشته شدگان يعنی ۱۸ نفر متعلق به شهر لون، در ۴۲ کيلومتری غرب کارمن هستند که تعداد نامشخصی نيز در يکی از بيمارستان‌های آن که تا حدودی تخريب شده، گير افتاده‌اند. ماج رينالدو، سخنگوی دفاع شهری گفته که امدادگران در تلاش هستند اين افراد را نجات دهند.
باد و باران باعث شده تا هلی‌کوپترهای نظامی که برای کمک به مناطق تخريب شده اعزام شده بودند، موفق به انجام عملیات خود نشوند.
به علت آن که مرکز زلزله در خشکی قرار داشت، علی‌رغم شدت بالای آن، باعث وقوع سونامی نشده و گزارش‌ها حاکی از آن است که به علت تعطيلی ادارات و مدارس در عيد قربان، جان بسياری از کارکنان، دانشجويان و دانش‌آموزان از مرگ نجات يافته است.
زلزله سال گذشته در آب‌های نزديک جزيره نگروس در مرکز فيليپين نيز حدود ۱۰۰ کشته بر جای گذاشته بود.
XS
SM
MD
LG