لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

واشینگتن‌پست: مخالفت ۲۰۰ فرمانده سابق ارتش آمریکا با توافق اتمی ایران


حدود ۲۰۰ نفر از فرماندهان سابق نیروهای مسلح آمریکا مخالفت خود را با توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرده و آن را علیه امنیت ملی ایالات متحده دانسته‌اند.

روزنامه «واشینگتن‌پست» در شماره روز چهارشنبه ۲۶ اوت (چهار شهریور) خود خبر داده که این نامه به رهبران دمکرات و جمهوری‌خواه سنا و مجلس نمایندگان آمریکا ارسال شده و در آن آمده است که توافق هسته‌ای «ایران را قادر می‌سازد که خطرناک‌تر باشد، خاورمیانهِ همچنان بی‌ثبات را تسلیم‌اش می‌کند و تهدیدات تازه‌ای را پیش روی آمریکا و متحدان ما قرار خواهد داد».

واشینگتن‌پست افزوده که امضاکنندگان نامه از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح آمریکا در تمام بخش‌های آن هستند که هم در دولت‌های دمکرات و هم در دولت‌های جمهوری‌خواه پیشین آمریکا خدمت کرده‌اند و تنها وجه مشترک‌شان این است که توافق هسته‌ای با ایران را «تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه و امنیت ملی» آن می‌دانند.

سپهبد ویلیام بویکین، قائم مقام اسبق اطلاعاتی وزارت دفاع، دریاسالار جان پویندکستر، مشاور امنیت ملی رونالد ریگان و سرلشکر ریچارد سکورد، هماهنگ کننده کمک‌های نظامی ایالات متحده به ایران پیش از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ از امضاکنندگان این نامه هستند.

مخالفت ۲۰۰ نفر از فرماندهان نظامی سابق آمریکا با توافق اتمی واکنشی است به حمایت ۳۶ فرمانده ارشد و سابق دیگر ایالات متحده از این توافق.

کنگره ایالات متحده آمریکا که از ترکیب سنا و مجلس نمایندگان این کشور تشکیل شده تا ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) فرصت دارد تا توافق اتمی میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی را رد یا تایید کند.

اکثریت کنگره در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دارد که مخالفت خود را با این توافق اعلام کرده‌اند اما باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، هشدار داده که مخالفت کنگره با توافق را وتو خواهد کرد.

اما مخالفان توافق اتمی هم یک راه برای بی‌اثر کردن حق وتوی باراک اوباما دارند؛ اینکه حداقل ۶۷ نفر از ۱۰۰ عضو سنا و ۲۹۰ نفر از ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده علیه توافق اتمی رای دهند.

فضای سیاسی آمریکا در هفته‌های اخیر، صحنه زورآزمایی شدید موافقان و مخالفان توافق اتمی، تلاش مخالفان برای یارگیری از میان موافقان و تلاش موافقان برای بی‌اثر کردن مخالفت مخالفان این توافق بوده است.

XS
SM
MD
LG