لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

رویترز: چرا گزارش آژانس در مورد ایران منتشر نشد


خبرگزاری رويترز، پنجشنبه ۲۷ فوريه (۸ اسفند) در گزارشی اختصاصی مدعی شده که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، يک گزارش جامع از تحقيقات ايران بر روی ساخت سلاح‌های هسته‌ای را پس از بهبود روابط جمهوری اسلامی با جامعه جهانی در ماه‌های اخير، منتشر نکرده است.
رويترز افزوده که منابع مرتبط با پرونده هسته‌ای ايران، وجود اين گزارش را که سال گذشته ميلادی آماده شده بود اما با روی کار آمدن حسن روحانی، به عنوان رئیس جمهور ایران و بهبود مناسبات ایران با قدرت‌های جهانی منتشر نشد، به اين خبرگزاری اطلاع داده‌اند.
آژانس بين‌المللی انرژی اتمی هنوز درباره محتويات اين گزارش که به نوشته رويترز، انتشار آن می‌توانست به خشمگين شدن ايران و پيچيده‌تر شدن يافتن راه‌حلی برای پايان دادن به بحران اتمی ۱۰ ساله آن منجر شود، اظهارنظر نکرده است.
يکی از منابع خبری رويترز به اين خبرگزاری گفته که انتشار اين گزارش می‌تواند به نگرانی‌ها از ابعاد برنامه هسته‌ای ايران اضافه کند.
رويترز همچنين افزوده که احتمالا اسرائيل، از منتشر نشدن اين گزارش سازمان بين‌المللی انرژی اتمی، به شدت انتقاد خواهد کرد.
اسرائيل سال‌ها است که می‌گويد جمهوری اسلامی در پوشش برنامه صلح‌آميز هسته‌ای خود، در حال تلاش برای ساخت تسليحات اتمی است و خواستار تعطيلی کامل تمام برنامه اتمی ايران به خصوص هر سطحی از غنی‌سازی اورانيوم است.
اسرائيل همچنين بزرگترين منتقد توافق شش ماهه ايران با گروه ۱+۵ است و بنيامين نتانياهو، نخست وزير آن، اين توافق را «اشتباهی تاريخی» توصيف کرده است.
اين در حالی است که ايران، آمريکا، اتحاديه اروپا و ديگر اعضای ۱+۵ شامل چين، روسيه، فرانسه، آلمان و بريتانيا، می‌گويند اميدوارند تا تابستان ۱۳۹۳ که مدت توافق ژنو به پايان می‌رسد، به راه‌حلی نهايی برای بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی دست پيدا کنند.
اما رويترز می‌گويد که در صورت انتشار اسناد جديد جمع‌آوری شده توسط آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که درباره «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه اتمی ايران است، ممکن است اين آرزوها به واقعيت نپيوندند.
اين خبرگزاری به نقل از منابع خود افزوده که موارد موجود در این گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، شامل جزئيات اضافی مربوط به تحقيقات و آزمايش‌های مشکوک ايران است که قبلا در گزارش نوامبر ۲۰۱۱ اين نهاد منعکس شده بود.
اما گزارش جديد احتمالا شامل اطلاعاتی جديد از «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه اتمی ايران خواهد بود که به گفته منابع، باعث «تقويت نگرانی‌ها» درباره ايران خواهد شد.
گزارش نوامبر ۲۰۱۱ آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، شامل مجموعه‌ای اطلاعات از فعاليت‌های گذشته ايران بود که می‌توانستند برای ساخت تسليحات هسته‌ای مورد استفاده قرار بگيرند و منابع خبری رويترز گفته‌اند «ممکن است کماکان ادامه داشته باشند.»
همان گزارش بود که به قدرت‌های جهانی و از جمله اتحاديه اروپا اين امکان را داد تا تحريم‌های بی‌سابقه‌ای مانند تحريم خريد نفت از ايران را مصوب و اجرايی کنند.
ايران همواره تمام اين اتهامات را رد کرده و گفته که برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آميز و برای ساخت دارو، تحقيقات علمی و توليد برق جريان دارد.
آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که نهاد بازوی سازمان ملل متحد برای نظارت بر برنامه هسته‌ای کشورها است، پس از گزارش نوامبر ۲۰۱۱ خود، گفته است به اطلاعات بيشتری دست پيدا کرده که جزئيات اتهام‌ها درباره آزمايش چاشنی انفجاری بمب‌های اتمی توسط ايران را نشان می‌دهد.
اين نهاد از ايران خواسته تا به اتهامات درباره توسعه چاشنی‌های انفجاری، مدل‌سازی کامپيوتری برای محاسبه عملکرد انفجاری مواد هسته‌ای و آزمايش‌های مقدماتی که می‌تواند به هر آزمايش اتمی کمک کند، پاسخ دهد.
يک منبع خبرگزاری رويترز گفته که او باور دارد، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، اطلاعات بيشتری درباره محاسبات آزمايش‌های هسته‌ای توسط ايران به دست آورده اما مشخص نيست چه ميزانی از اين اطلاعات در گزارش جديد اين نهاد درباره برنامه اتمی تهران وجود خواهد داشت.
آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در آخرين گزارش خود درباره ميزان پايبندی ايران به توافق ژنو اعلام کرد که تهران به تعهدات خود در اين رابطه عمل کرده است.
اين گزارش که پنجشنبه اول اسفند منتشر شد، دومين گزارش مثبت آژانس درباره ايران در دو ماه اخير به شمار می‌رود.
در اين گزارش آمده است که ايران اندوخته اورانيوم ۲۰ درصدی خود را از زمان اجرايی شدن توافق موقت ژنو در بيستم ژانويه ۲۰۱۴ به ميزان يک‌چهارم کاهش داده است.
آژانس در گزارش خود افزوده است: «اقداماتی که از سوی ايران انجام شده و تعهدات بيشتری که ايران پذيرفته، بيانگر يک گام مثبت به جلو است.»
XS
SM
MD
LG