لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

اعتراض کانون مدافعان حقوق بشر به اعدام چهار نوجوان


کانون مدافعان حقوق بشر روز دوشنبه، اعدام چهار نوجوان را که سن آنها در هنگام ارتکاب جرم زير ۱۸ سال بوده است را محکوم کرد.


در گزارش کانون مدافعان حقوق بشر که وضعيت حقوق بشر در ایران طی فصل تابستان را بررسی کرده، آمده است: چهار نوجوان که در هنگام ارتکاب جنايت زير ۱۸ سال سن داشته اند طی سه ماه گذشته به دار آویخته شدند.


بر اساس اين گزارش که شيرين عبادی، حقوقدان و برنده جايزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ يکی از بنیانگذاران آن است، رحمان شهيدی و حسن مظفر در زندان بوشهر، رضا حجازی در زندان اصفهان و بهنام زارع در زندان شيراز در تابستان گذشته اعدام شده اند.


بنا به گزارش رسانه های ايران در ماه شهريور، بهنام زارع که در ۱۸ سالگی اعدام شده است، در ۱۵ سالگی نوجوان ديگری را در نزاعی خيابانی کشته و رضا حجازی که در سن ۲۰ سالگی به دار آويخته شد، در ۱۵ سالگی مردی را در خيابان به قتل رسانده است.


محمد مصطفايی، حقوقدان و وکيل مدافع برخی از اين نوجوانان در گفت و گو با راديو فردا می گويد: «افراد زير ۱۸ سال هنوز به رشد فکری نرسيده اند و اعمالی که انجام می دهند اعمالی ارادی نيست. به همين خاطر صدور چنين احکامی ايراد دارد.»


بر اساس کنوانسيون جهانی حقوق کودک و ميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی که ايران از امضاء کنندگان هر دو آنهاست، اعدام مجرمان زير ۱۸ سال اکيدأ ممنوع است. قانون مجازات اسلامی ايران اما در خصوص احکام قصاص، بنا بر شرع اسلام سن تکليف قانونی را برای پسران ۱۵ سال قمری و برای دختران، ۹ سال قمری می‌داند.


با وجود آن که جمهوری اسلامی ايران می گويد، نوجوانان زير ۱۸ سال را اعدام نمی کند اما محمد حسن زاده با اين که تنها ۱۷ سال داشت در تير ماه سال جاری در شهر سنندج اعدام شد.


ايران ماه گذشته اعلام کرد : نوجوانان زير ۱۸ سال که در کار قاچاق مواد مخدر باشند به جای اعدام به حبس ابد محکوم می شوند اما کسانی که مرتکب قتل شده باشند، قصاص در مورد آنان اجرا می شود.


عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه ايران گفته است که «قصاص حق شخصی خانواده مقتول است.»


بر اساس قوانين اسلامی کسی که مرتکب قتلی می شود، بايد ديه بپردازد اما در صورتی که خانواده مقتول خواهان قصاص باشند، دادگاه رای به قصاص قاتل خواهد داد.


محمد مصطفايی می گويد: «جمهوری اسلامی برای توجيه کارهای خود در سطح بين المللی، قصاص را با اعدام تفکيک کرده است، در حالی که هر مجازاتی که منجر به سلب حيات از شخص بشود، اعدام نام دارد.»


اعدام مجرمان صغير در ايران تاکنون بارها مورد اعتراض نهادهای مدافع حقوق بشر همچون سازمان ديده بان حقوق بشر و عفو بين الملل، و همچنين اتحاديه اروپا و سازمان ملل متحد قرار گرفته است.


به گفته سازمان ديده ‌بان حقوق بشر، در حال حاضر ۱۳۰ مجرم صغير در زندان‌های ايران، در انتظار چوبه دار به سر می برند.


در گزارش کانون مدافعان حقوق بشر که هر سه ماه منتشر می شود، همچنين به «نقض حقوق مدافعان زنان، دانشجويان، نويسندگان و روزنامه نگاران، اقليت های مذهبی و قومی و در کل فعالين حقوق بشر در ايران» اشاره شده و شماری از اين موارد نيز مورد اشاره قرار گفته اند.


XS
SM
MD
LG