لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

خانواده رابرت لوینسون: او برای سی‌آی‌ای کار می‌کرد


کريستين لوينسون، همسر رابرت لوينسون، شهروند آمريکايی که ۷ سال پيش در جريان سفری به جزيره کيش ناپديد شد، روز چهارشنبه تاييد کرد که آقای لوينسون در آن زمان به عنوان پيمانکار، برای آژانس اطلاعات مرکزی آمريکا، کار می کرده است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:23 0:00
لینک مستقیم

خانم لوينسون در گفت و گو با راديو اروپای آزاد/راديو آزادی همچنين تصريح کرد که رابرت لوينسون علاوه بر اين، يک کارآگاه خصوصی بوده است.
دولت آمريکا بارها تاکيد کرده رابرت لوينسون هنگام حضور در ايران، ارتباطی با سی‌آی‌ای نداشته و به عنوان کارگاه خصوصی و با هدف تحقيق درباره قاچاق سيگار به ايران سفر کرده بود.
اما خانواده اين شهروند آمريکا گفته‌اند که «هيچ جای ترديدی وجود ندارد» که آقای لوينسون «برای مدتی طولانی» با سازمان جاسوسی مرکزی ايالات متحده همکاری می‌کرده است.
رابرت لوينسون که دولت آمريکا او را مامور سابق پليس فدرال اين کشور٬ اف‌بی‌آی، معرفی کرده است، در سال ۱۳۸۵ به ايران سفر کرده بود و پس از مدتی در جزيره کيش ناپديد شد. با گذشت حدود هفت سال از ناپديد شدن آقای لوينسون، هنوز مشخص نيست او در اختيار چه افرادی است و چه وضعيتی دارد.
دولت ايران هرگونه اطلاعی از سرنوشت اين آمريکايی را رد می‌کند و با بيان اينکه او در ايران نيست، می‌گويد نمی‌داند رابرت لوينسون به چه سرنوشتی دچار شده است.
محمد جواد ظريف،‌ وزير امور خارجه ايران، روز يکشنبه ۲۴ آذر در مصاحبه با شبکه تلويزيونی آمريکايی «سی‌بی‌اس» گفت که ‌دولت ايران اطلاعی از سرنوشت و محل رابرت لوينسون، مامور سابق «اف‌بی‌آی» ندارد.
وزير امور خارجه ايران توضيح داد که «آنچه ما می‌دانيم اين است که او در ايران زندانی نيست. چنانچه او (در ايران) باشد، توسط دولت زندانی نشده است.»
عملکرد دولت و دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی ايالات متحده در ماجرای رابرت لوينسون پيشتر نيز با انتقاداتی مواجه شده بود.
از جمله سناتور بلندپايه، جان مک‌کين، سی‌آی‌ای را به «فريب» کنگره در رابطه با اين پرونده متهم کرده بود.
سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، پس از ناپديد شدن رابرت لوينسون به قانون‌گذاران اين کشور گفته بود که او قبلا برای سيا کار می‌کرد اما در هنگام سفر به ايران ارتباطی با اين سازمان نداشته است. اما در اکتبر ۲۰۰۷ وکيل خانواده لوينسون، ايميلی را کشف کرد که او به يکی از دوستانش در سيا فرستاده بود و در آن گفته بود که تلاش می‌کند در ايران با منبعی نزديک به دولت ارتباط برقرار کند.
اين ايميل در اختيار کميته اطلاعاتی سنای ايالات متحده قرار گرفت.
دولت آمريکا می‌گويد هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد تا آقای لوينسون را پيدا کرده و به کشور و خانواده‌اش بازگرداند.
دن لوينسون، فرزند اين شهروند آمريکا، روز سه‌شنبه اول بهمن به تلويزيون سی‌ان‌ان گفت: «اميدوارم آنها {دولت آمريکا} درخواست ما را بشنوند و اعتراف کنند که او {رابرت لوينسون} در آنجا {ايران} چه می‌کرد و درک کنند که خانواده ما می‌خواهند که اين اعتراف را الان بشنوند.»
XS
SM
MD
LG