لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

روحانی: سپاه چند پروژه‌ بزرگ ملی را بر عهده بگیرد


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «محبوب دل‌ها» توصیف کرده و خواستار بر عهده گرفتن چند پروژه‌ بزرگ ملی توسط سپاه شده است.

وی همچنین گفت: «سپاه سياست را خوب بفهمد ولی وارد آن نشود چون سپاه به کل ملت ايران تعلق دارد.»

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای روحانی، دوشنبه ۲۵ شهريور ، در جمع فرماندهان و مسئولان ارشد سپاه، گفته است: «در شرایطی که اقتصاد ما هدف قرار گرفته است سپاه باید وارد عمل شود و سه - چهار پروژه بزرگ ملی را برعهده بگیرد.»

رئیس جمهور ایران همچنین گفته «شایعاتی» که درباره سپاه پاسداران مطرح می‌شود را «اصلا قبول ندارم» و از اینکه «می‌خواهند سپاه را رقیب مردم قرار دهند»، انتقاد کرده است.

آقای روحانی گفته «سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی و پیمانکاری مثل پیمانکاران معمولی نیست و نبوده» و افزوده که سپاه «امروز باید پروژه‌های مهمی که بخش خصوصی توان آن را ندارد برعهده بگیرد.»

دخالت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که یک نهاد بیشتر نظامی – امنیتی به شمار می‌آید، در مسائل سیاسی و اقتصادی ایران، طی سال‌های اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. در دولت محمود احمدی‌نژاد، واگذاری پروژه‌های عظیم صنعتی و اقتصادی به ارزش ده‌ها هزار میلیارد تومان به این نهاد و گاه بدون رعایت تشریفات قانونی، اتفاق افتاد و سپاه پاسداران، ده‌ها بانک و شرکت‌ در حوزه‌های مختلف مالی، پولی، نفتی و ... را خریداری و یا تاسیس کرد.

این روند، انتقادهای زیادی را هم در میان کارشناسان و ناظران و هم در میان برخی مسئولان حکومتی به دنبال داشت.

از جمله، احمد توکلی، نماینده اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی، در مرداد سال جاری، با انتقاد از فعالیت اقتصادی «نظامیان» و «نیروهای امنیتی» ایران از مقامات حکومتی خواست که در این مورد «تصمیم قاطعانه‌ای» بگیرند.

او در عین حال گفت که «نظامیان ما با سلام و صلوات وارد بازارها شده‌اند و دیگر نمی‌شود آنها را به راحتی خارج کرد.»

چند روز پس از انتشار این سخنان آقای توکلی، حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، گفت هر زمان که دولت احساس کند نیازی به امکانات نظامیان در زمینه اقتصادی ندارد، نظامیان آماده‌اند از فعالیت‌های اقتصادی خارج شوند.

او گفت که در زمان جنگ به دلیل نبودن پیمانکاران، نیروهای مسلح وارد عمل شدند و افزود: «نیروهای مسلح هیچ طرحی را سر خود در کشور اجرا نکردند. آن‌ جایی که داوطلبی نبود، نیروهای مسلح کار می‌کردند.»

اما اکنون آقای روحانی گفته که «سپاه شرايط کشور و دولت را به خوبی می‌داند» و افزوده «چون ما کشوری هستيم که دو ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختيم و امروز اين رقم به کمتر يک ميليون بشکه رسيده است، آن هم در سالی که بايد هفت ميليون و ۵۰۰ هزار تن گندم وارد کنيم. پس سپاه بايد آستين را بالا بزند و بخشی از بار دولت را بر دوش بگيرد.»

در همین مراسم، عزیز جعفری، فرمانده کل سپاه نیز گفته که این نهاد «آماده همکاری با دولت» است.
XS
SM
MD
LG