لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

گزارشگران بدون مرز: ۱۱۰ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۵ کشته شدند


کشورهای مرگبار جهان در سال ۲۰۱۵ برای روزنامه‌نگاران
کشورهای مرگبار جهان در سال ۲۰۱۵ برای روزنامه‌نگاران

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که ۱۱۰ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۵ و در سراسر جهان کشته شده‌اند.

این سازمان غیر دولتی بین‌المللی در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه هشتم دی و در آخرین روزهای سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر کرد، از اینکه «برخی دولت‌ها» در حفاظت از روزنامه‌نگاران اقدامی جدی انجام نداده‌اند، ابراز تاسف کرده و از آن‌ها خواسته است تا «واکنشی فوری و متناسب با خطر» انجام دهند.

به گفته گزارشگران بدون مرز، ۶۷ نفر از ۱۱۰ روزنامه‌نگار کشته شده در سال ۲۰۱۵ «عامدانه» و «به دلیل حرفه و یا برای انجام وظیفه‌شان» به قتل رسیده‌اند.

این سازمان می‌گوید که با احتساب آمار سال ۲۰۱۵ تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده از سال ۲۰۰۵ میلادی به ۷۸۷ نفر رسیده است.

به گفته گزارشگران بدون مرز، حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو در پاریس باعث شد تا برای نخستین بار نام یک کشور اروپایی در میان سه کشور مرگبار نخست جهان برای روزنامه‌نگاران ثبت شود.

گزارشگران بدون مرز بر این نکته نیز تاکید کرده ۲۷ شهروند – خبرنگار و هفت همکار رسانه‌ها نیز در سال ۲۰۱۵ کشته شده‌اند.

این سازمان بین‌المللی در عین حال اعلام کرده که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ یک کشور اروپایی در رده سوم کشورهای مرگبار جهان برای روزنامه‌نگاران قرار گرفته است.

فرانسه پس از عراق و سوریه در این جدول آمده است.

حمله به دفتر هفته‌نامه طنز شارلی ابدو در پاریس و در دی ماه سال ۱۳۹۳ (ژانویه ۲۰۱۵) به مرگ ۱۰ تن از کارتونیست‌ها و دیگر پرسنل این هفته‌نامه منجر شد. دو پلیس فرانسه نیز در این حادثه کشته شدند.

گزارشگران بدون مرز در بیلان سالانه خود افزوده که اگر در سال ۲۰۱۴ دو سوم خبرنگاران کشته شده در جهان در مناطق جنگی جان ‌باختند، در سال ۲۰۱۵ به همین میزان در کشورهای فاقد درگیری به قتل رسیده‌اند.

XS
SM
MD
LG