لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

روسیه به حملات هوایی خود علیه مخالفان اسد «شدت بخشیده است»


یک قربانی هشت ساله حملات هوایی در سوریه؛ پدر و برادر این کودک نیز کشته شده‌اند.
یک قربانی هشت ساله حملات هوایی در سوریه؛ پدر و برادر این کودک نیز کشته شده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، تاکید کرد که علیرغم آتش‌بس میان طرف‌های مختلف درگیر جنگ در سوریه، روسیه به حملات خود علیه «گروه‌های تروریستی» ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای پوتین روز جمعه هفتم اسفند و در دیدار با مقام‌های سرویس فدرال امنیتی روسیه گفت که آتش‌بس، شامل گروه‌هایی مانند حکومت اسلامی (داعش) و جبهه‌النصره که شاخه القاعده در سوریه است، نمی‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه در آستانه برقراری آتش‌بس در سوریه، به حملات هوایی خود علیه مواضع مخالفان بشار اسد شدت بخشیده است.

غرب معتقد است که حملات روسیه، بیشتر علیه مخالفان میانه‌روی دولت سوریه است تا گروه‌هایی مانند حکومت اسلامی و جبهه‌النصره.

از سوی دیگر، ترکیه می‌گوید که حملاتش علیه کردهای مسلح سوریه را شدت می‌بخشد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گزارش داده که آنکارا احتمال حملات هوایی به مواضع کردهای سوریه را نیز رد نمی‌کند.

ترکیه اگرچه هم با گروه حکومت اسلامی و هم با دولت بشار اسد ابراز دشمنی می‌کند اما کردهای سوریه را هم تروریست می‌داند و اکنون چند هفته است که مواضع آنها را گلوله و توپ‌باران می‌کند.

این در حالی است که پس از پنج سال بحران سیاسی و جنگ داخلی در سوریه، قرار است برای نخستین بار، آتش‌بسی که توسط روسیه و آمریکا طراحی شده، از نیمه شب جمعه هفتم اسفند در سوریه برقرار شود.

این آتش‌بس اما شامل گروه‌هایی که سازمان ملل متحد آنها را تروریستی می‌داند، مانند جبهه‌النصره و حکومت اسلامی نمی‌شود.

این در حالی است که جبهه‌النصره این آتش‌بس را رد کرده است.

محمد الجولانی، رهبر این گروه مرتبط با القاعده، از گروه‌های مخالف بشار اسد خواسته تا به آتش‌بس تن ندهند و به حملات خود علیه نیروهای دولتی سوریه ادامه دهند.

در پنج سال گذشته، صدها هزار نفر در سوریه کشته و زخمی و میلیون‌ها نفر دیگر آواره شدند.

XS
SM
MD
LG