لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

هشدار روسیه به آمریکا درباره مجهز کردن ارتش اوکراین


آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین (راست) و جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا (چپ)
آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین (راست) و جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا (چپ)

در حالي که آمريکا و اوکراين، روسيه را به تجهيز نظامی شورشيان مسلح شرق اوکراين متهم می‌کنند، مسکو نيز به ايالات متحده هشدار داد که از مجهز کردن ارتش اوکراين خودداری کند.

به گزارش روز جمعه، ۳۰ آبان، خبرگزاری فرانسه، نيکولای پاتروشف، دبير شورای امنيت ملی روسيه، هشدار داده که تجهيز ارتش اوکراين به تسليحات آمريکايی، اوضاع را در شرق اين کشور بحرانی‌تر می‌کند و بر درگيری‌ها می‌افزايد.

اين در حالی است که دولت اوکراين، آمريکا و سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، ماه‌هاست که از وجود اسناد و شواهد متعدد درباره ارسال نه تنها تجهيزات نظامی سنگين و نيمه سنگين، بلکه نيروهای مسلح از روسيه به مناطق شرقی اوکراين خبر می‌دهند.

روسيه اما اين اقدام را تکذيب می‌کند.

تنش ميان غرب و روسيه بر سر اوکراين در ماه‌های اخير بالا بوده و ادامه اين تنش‌‌ها به اجلاس اخير گروه ۲۰ در استراليا نيز کشيده شد. ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه، اين اجلاس را زودتر از موعد مقرر رها کرد.

هشدار روسيه به آمريکا همزمان با سفر جو بايدن، معاون نخست وزير ايالات متحده، به اوکراين بيان شد. آقای بايدن در اين سفر با رهبران اوکراين ملاقات می‌کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که مقام‌های اوکراين اميدوارند سفر معاون اول رئيس جمهور آمريکا زمينه‌ساز کمک‌های بيشتر امنيتی – نظامی واشینگتن به کي‌یف شود.

آرسنی ياتسنيوک، نخست وزير اوکراین، روز پنج‌شنبه، ۲۹ آبان، ابراز اميدواری کرد که کمک‌های آمريکا به اين کشور از ۵۳ ميليون دلاری که در ماه سپتامبر اعلام شد، فراتر برود. ۴۶ ميليون دلار از اين کمک، تجهيزات نظامی غيرقتاله مانند دوربين‌های ديد در شب و جليقه‌های ضدگلوله است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، اعلام کرده که ايالات متحده «فعلا» بر اعطای تجهيزات نظامی غيرقتاله تمرکز کرده است.

جو بايدن نيز در مصاحبه با روزنامه‌ای اوکراينی که پنج‌شنبه منتشر شد، گفت که به اعتقاد او بحران اوکراين راه‌ حل نظامی ندارد و يک بار ديگر روسيه را به «دخالت در مسائل يک کشور مستقل» متهم کرد.

اوکراين در اين روزها خود را آماده جشن‌های نخستين سالگرد انقلابی می‌کند که به برکناری ويکتور يانوکوويچ، رئيس جمهور پيشين اين کشور، ختم شد. آقای يانوکوويچ متحد مسکو بود و از زمان برکناری نيز در روسيه به سر می‌برد.

در اين مدت، روسيه منطقه خودمختار کريمه اوکراين را به خاک خود منضم کرده و به حمايت از شبه‌نظاميان مسلح شرق اين کشور نيز متهم است.

XS
SM
MD
LG