لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

ائتلاف به رهبری عربستان به آتش‌بس کنونی در یمن پایان می‌دهد


ائتلاف به رهبری عربستان سعودی اعلام کرده که در پاسخ به حملات روزانه شبه‌نظامیان حوثی و متحدانشان به شهر‌ها و غیرنظامیان سعودی، به آتش‌بس فعلی پایان می‌دهد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در اطلاعیه‌ای که به نقل از این ائتلاف منتشر کرده، آورده است که آتش‌بس در نیمه‌شب شنبه ۱۲ دی به پایان خواهد رسید.

آتش‌بس فعلی از ۲۴ آذر، همزمان با مذاکرات صلح طرف‌های درگیر در سوئیس، برای یک هفته برقرار شد، اما پس از توافق برای از سرگیری گفت‌وگوها در ماه ژانویه تاکنون تمدید شده بود.

ولی ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی اعلام کرده است که «حملات دنباله‌دار با موشک‌های بالستیک به شهرهای سعودی، هدف قرار دادن پست‌های مرزی و ممانعت از عملیات انسان‌دوستانه» توسط حوثی‌ها و متحدانشان، دلایل اصلی پایان دادن به آتش‌بس هستند.

در این اطلاعیه همچنین گفته شده است که شورشیان یمن به «گلوله‌باران مناطق مسکونی و بازداشت شهروندان یمنی در مناطق تحت کنترل‌شان» ادامه داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده که حوثی‌ها و متحدانشان در روزهای اخیر حملات راکتی متعددی در امتداد مرزهای عربستان سعودی انجام داده‌اند که واکنش متقابل ائتلاف را به دنبال داشته است.

یک روز پیش از این اعلام شد که پدافند ضدموشکی سعودی یک موشک بالستیک شلیک شده از یمن و سکوی پرتاب آن را منهدم کردند.

عربستان سعودی به پدافند ضدموشکی پاتریوت ساخت ایالات متحده آمریکا مجهز است.

از آغاز عملیات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی تاکنون بیش از ۸۰ نفر از اتباع سعودی که بیشتر آن‌ها سربازان ارتش و مأموران پست‌های مرزی بودند، توسط شورشیان یمنی کشته شده‌اند، و در همین مدت، بیش از شش هزار یمنی در حملات ائتلاف کشته شده‌اند.

حوثی‌ها که با نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن ائتلاف کرده‌اند، در تابستان گذشته، صنعا، پایتخت این کشور را تصرف کردند.

در آن زمان دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن، در عدن مستقر شد، گرچه در فروردین ماه امسال و پس از نزدیک شدن حوثی‌ها به عدن، او به ریاض رفت و بار دیگر در آبان ماه به عدن بازگشت.

XS
SM
MD
LG