لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

یکی از فرماندهان سپاه دلیل بقای بشار اسد را «خواست ایران» عنوان کرد


امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز جمعه باقی ماندن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در مسند قدرت را به علت خواست ایران دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، امیرعلی حاجی‌زاده روز جمعه، ۲۲ فروردین، گفت که «۸۶ کشور دنیا ایستادند و گفتند حکومت سوریه باید عوض شود و بشار اسد برود، ولی چون نظر ایران این نبود آنها شکست خوردند».

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران افزود: «وزیر امور خارجه آمریکا صریحا این را گفت که ما شکست خوردیم و صحنه به دلیل این که ایران و حزب‌الله نخواستند تغییر کرده است.»

فرماندهان نیروهای مسلح و مقام‌های سیاسی ایران می‌گویند کمک‌های آنها به دولت بشار اسد و نیروهای نظامی وفادار به او در سوریه، شامل کمک‌های اقتصادی، سیاسی و مشاوره نظامی است، اما جمهوری اسلامی نیروی نظامی در سوریه مستقر نکرده است.

این در حالی است که چند فیلم مستند از حضور تعدادی از نیروهای ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه، در رسانه‌های معتبر بین‌المللی منتشر شده که آنها را مسلح و در حال مدیریت نیروهای سوری در جبهه‌ جنگ نشان می‌دهد.

همچنین گزارش‌های متعددی نیز از افرادی که «مدافعان حرم» نام دارند و در سوریه کشته شده‌اند، در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، افرادی که پرسنل نواحی مختلف سپاه پاسداران در ایران بوده‌اند، برای آن چه «دفاع از مکان‌های مقدس شیعیان در سوریه در مقابل تکفیری‌ها» اعلام شده، به این کشور رفته و در آنجا جان باخته‌اند.

جز این، حزب‌الله لبنان، گروه سیاسی – نظامی وابسته به جمهوری اسلامی، رسما اعلام کرده است که نیرو‌هایش در حال نبرد با مخالفان مسلح بشار اسد در سوریه هستند.

در همین حال مهدی طائب، رئیس شورای مرکزی قرارگاه عمار، نیز در سخنانی جداگانه اما همزمان با سخنرانی فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت که «سوریه امروز جمهوری اسلامی شده» و افزوده است: «دشمن آن گاه که به سوریه آمد گفت این بساط را جمع و دست حزب‌الله و پیروان خمینی را قطع می‌کنیم اما نه تنها نتوانستند، بلکه ۷۰ هزار سوریه‌ای بسیجی مسلح جان بر کف در آنجا تربیت شد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای طائب گفته است: «به مصداق عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد، این ۷۰ هزار بسیجی سوری منتظر یک اشاره هستند که به سمت اسرائیل بروند و به واقع سوریه یک جمهوری اسلامی منظم شده است.»

رئیس شورای مرکزی قرارگاه عمار که در جلسه‌ای به نام «هفته هنر دینی و شهدای رهپویان وصال» سخنرانی می‌کرد، تصریح کرد که «اکنون همین بچه‌های رهپویان وصال دارند در سوریه کار فرهنگی می‌کنند و این بدان معنا است که دشمن راه به جایی نبرده است.»

مهدی طائب پیش از این هم سوریه را «استان ۳۵ ایران» خوانده بود و گفته بود: «اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم چون اگر سوریه را نگه داریم می‌توانیم خوزستان را هم پس بگیریم اما اگر سوریه را از دست بدهیم تهران را هم نمی‌توانیم نگه داریم.»

در حالی که جمهوری اسلامی از اعتراضات سال‌های اخیر کشورهای عربی و آفریقایی که منجر به سرنگونی تعدادی از حاکمان در کشورهایی مانند تونس، مصر و لیبی شده حمایت کرد، علی خامنه‌ای، رهبر ایران، اعتراضات در سوریه علیه بشار اسد را از‌‌ همان ابتدا «انحرافی» توصیف کرد.

ایران سوریه را «خط مقدم جبهه مقاومت و مبارزه با اسرائیل» توصیف می‌کند.

در جریان نزدیک به سه سال اعتراضات داخلی و جنگ داخلی در سوریه، بیش از ۱۵۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.
XS
SM
MD
LG