لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

جدایی‌طلبان اوکراین کنترل یک شهر دیگر را به‌دست گرفتند


جدایی‌طلبان مسلح هوادار روسیه در مقابل ساختمان شهرداری کوستیانتینیفکا.
جدایی‌طلبان مسلح هوادار روسیه در مقابل ساختمان شهرداری کوستیانتینیفکا.
شورشیان مسلح هوادار روسیه، کنترل شهر کوستیانتینیفکا در شرق اوکراین را نیز به دست گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جدایی‌طلبان مسلح طرفدار روسیه با حمله به شهرداری این شهر در صبح روز دوشنبه هشتم اردیبهشت، ساختمان شهرداری را اشغال و در آن سنگربندی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، حدود ۲۰ مرد مسلح به کلاشنیکوف با یونیفورم نظامی که علامتی روی آن‌ها به چشم نمی‌خورد، پرچم «جمهوری دونتسک» را در ساختمان شهرداری کوستیانتینیفکا نصب کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از لاریسا ولکوا، یکی از سخنگویان وزارت کشور اوکراین گزارش داده که حدود ۳۰ جدایی‌طلب مسلح با حمله به اداره پلیس کوستیانتینیفکا، طبقه همکف این ساختمان را اشغال کردند.

این سخنگوی وزارت کشور اوکراین گفته که مذاکرات شورشیان با رئیس اداره پلیس در جریان است اما افزوده که «ما نمی‌دانیم آن‌ها چه می‌خواهند.»

کوستیانتینیفکا با ۸۰ هزار نفر جمعیت، در میان راه دونتسک و اسلاویانسک، دو شهر دیگر شرق اوکراین قرار دارد که هر دو پیش از این به کنترل شورشیان مسلح و جدایی‌طلب هوادار روسیه در آمده‌اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که جدایی‌طلبان طرفدار روسیه، از‌‌ همان سلاح‌ها و روش‌هایی برای اشغال شهر کوستیانتینیفکا استفاده کرده‌اند که پیش از این برای اشغال منطقه خودمختار کریمه با هدف الحاق آن به روسیه استفاده شده بود.

خبرگزاری اینترفکس هم به نقل از یگان ضدتروریستی سازمان امنیتی اوکراین گزارش داده که نیروهای این یگان در نزدیکی شهر اسلاویانسک تقویت شده و چهار ایستگاه بازرسی ایجاد کرده‌اند.

دولت هوادار غرب در اوکراین، روسیه را متهم کرده که به بهانه دفاع از حقوق روس‌تبارهای شرق اوکراین، قصد حمله نظامی به این مناطق را دارد.

روسیه هم‌اکنون به عنوان انجام رزمایش، شمار زیادی از یگان‌های نظامی خود را در مرزهای غربی خود با اوکراین مستقر کرده است.

یک روز پیش از حمله نیروهای مسلح هوادار روسیه به ساختمان‌های دولتی شهر کوستیانتینیفکا، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از روسیه خواست تا به «تحریکات» خود در شرق اوکراین خاتمه دهد.

ایالات متحده آمریکا هم‌چنین کرملین را متهم به «پایبند نبودن» به توافق چهارجانبه ژنو کرده است؛ توافقی که در فروردین ماه میان اوکراین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا شکل گرفت و در آن از جمله قرار شده بود گروه‌های غیرقانونی مسلح خلع سلاح شده و ساختمان‌های دولتی اشغال شده، بازگردانده شوند.

مسکو اتهام‌هایی که به آن وارد شده را رد کرده و در مقابل از آمریکا خواسته از نفوذ خود بر دولت اوکراین استفاده کرده و جلوی اقدام نظامی علیه شبه‌نظامیان را بگیرد.

روسیه پیش از این، منطقه خودمختار کریمه در جنوب اوکراین را به قلمرو خود اضافه کرده است.

این اتفاق پس از آن رخ داد که دولت هوادار مسکو در اوکراین، پس از ماه‌ها تظاهرات اعتراضی مخالفان طرفدار غرب سرنگون شد.

اعلام «جمهوری مردمی» در لوهانسک

به گزارش خبرگزاری روسی «ایتارتاس»، طرفداران روسیه در شهر «لوهانسک» در شرق اوکراین، روز یک‌شنبه تأسیس یک جمهوری خودخوانده به نام «جمهوری مردمی لوهانسک» را اعلام کردند.

براساس این گزارش، این افراد تا سه‌شنبه نهم اردیبهشت به دولت اوکراین مهلت داده‌اند که بازداشت‌شدگان اعتراضات شرق اوکراین را آزاد کند، زبان روسی را به‌عنوان زبان رسمی دولتی بشناسد، و در مورد تعیین سرنوشت این منطقه همه‌پرسی برگزار کند.

آنان تهدید کرده‌اند که درصورت اجرا نشدن این خواست‌ها به «اقدامات تندی» روی خواهند آورد.
XS
SM
MD
LG