لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

در ترکیه و در آستانه انتخابات، شعار «مرگ بر اردوغان» سر داده شد


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک میتینگ انتخاباتی
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک میتینگ انتخاباتی

يک روز پس از انفجارهای شهر دياربکر ترکيه، صدها نفر در اين شهر کردنشين و در محل وقوع انفجارها، شعار «اردوغان قاتل» سر داده‌اند.

به گزارش شنبه ۱۶ خرداد خبرگزاری رويترز، معترضان خشمگين پلاکاردی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود «صلح عليرغم همه چيز» ولی در عين حال خطاب به حزب حاکم عدالت و توسعه شعار می‌دادند: «تاوان اين کار را خواهی داد».

جمعه ۱۵ خرداد، وقوع دو انفجار در جريان ميتينگ انتخاباتی حزب دموکراتيک خلق‌ها در شهر دياربکر، به مرگ دست‌کم دو نفر و زخمی شدن بيش از ۲۰۰ نفر منجر شد.

اين حزب ريشه کردی دارد و در عين حال مورد حمايت بخشی از چپ‌های ترکيه نيز است.

قرار بود در جريان ميتينگ انتخاباتی حزب دموکراتيک خلق‌ها، صلاح‌الدين دميرتاش، رهبر اين حزب سخنرانی کند.

احمد داوداوغلو، نخست وزير ترکيه، دو بمب دست‌ساز را عامل اين انفجارها عنوان کرده است.

يک روز بعد از اين انفجارها، آقای دميرتاش، رئيس جمهور ترکيه را به «احترام نگذاشتن» به قربانيان حادثه متهم کرده و خواستار عذرخواهی او شده است.

رهبر حزب دموکراتيک خلق‌های ترکيه در يک سخنرانی در استانبول، از اينکه رجب طيب اردوغان بعد از اين انفجار در اجتماع طرفدارانش سخنرانی کرد و اشاره‌ای با حادثه نداشت، انتقاد کرده است.

آقای دميرتاش گفته است: «او {اردوغان} بايد به دياربکر برود. مگر او رئيس جمهور ۷۷ ميليون نفر نيست؟ او بايد در جايی که مردم کشته شدند گل بگذارد.»

رجب طيب اردوغان بعدا انفجارهای رخ داده را تسليت گفت و آنها را «فتنه‌ای» در آستانه انتخابات سراسری اين کشور توصيف کرد.

اما ادريس بالوکن، قائم‌مقام حزب دموکراتيک خلق‌ها هم گفته که اين حزب معتقد است «گفتمانی» که رئيس جمهور ترکيه و حزب عدالت و توسعه عليه اين حزب کردی به کار گرفته‌اند، راه را برای انفجارهای اخير هموار کرده است.

اين در حالی است که آقای اردوغان، صلاح‌الدين دميرتاش را به «تحريک خشونت» در ترکيه متهم کرده است.

حزب دموکراتيک خلق‌ها اميدوار است که بتواند به حد نصاب ۱۰ درصد آرای انتخابات روز يکشنبه برسد تا بتواند کرسی‌هايی در مجلس ترکيه به دست بياورد و در برابر اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه ايستادگی کند.

XS
SM
MD
LG