لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

«کشته شدن ۹ نفر در بمباران یک مدرسه در حلب توسط ارتش سوریه»


نمایی از شهر حلب
نمایی از شهر حلب

در گزارشی که توسط منابع ارتش سوريه تکذيب شده، گروه نظارت بر حقوق بشر سوريه می‌گويد در جريان حمله هواپيماهای ارتش به يک مدرسه در شهر حلب، دست‌کم ۹ نفر که پنج تن آنها کودک بودند، کشته شده‌اند.

خبرگزاری رويترز به نقل از اين گروه که در لندن مستقر است، گزارش داده که حمله هوايی به مدرسه جميل القبانی در دومين شهر بزرگ سوريه، يکشنبه ۲۳ فروردين رخ داده است.

گروه نظارت بر حقوق بشر سوريه افزوده که انتظار می‌رود تلفات اين حمله افزايش بيابد. دو زن نيز در ميان کشته‌شدگان بودند.

حلب در شمال سوريه حدود ۵۰ کيلومتری مرز ترکيه قرار دارد و کنترل آن به طور مشترک در اختيار نيروهای دولتی و شورشيان مسلح است.

اما يک منبع در ارتش سوريه به رويترز گفته که ارتش اگرچه حملات به مناطق تحت کنترل شورشيان را تشديد کرده اما غيرنظامی‌ها را هدف قرار نداده است.

گروه نظارت بر حقوق بشر سوريه افزوده که يک روز قبلتر نيز ۳۲ نفر تنها در شهر حلب کشته شدند که ۱۷ نفر آنها در منطقه سليمانيه شهر و بر اثر بمباران شورشيان و ۱۵ نفر ديگر نيز در يک حمله هوايی ديگر نيروی هوايی ارتش به يک بازار کشته شدند.

آخرين تخمين سازمان ملل متحد، شمار کشته‌شدگان بحران سوريه در چهار سال گذشته را بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر عنوان کرده است.

گزارش‌ها حاکی از اين هستند که سوريه هم‌اکنون به چهار بخش تقسيم شده که يک قسمت شامل دمشق ( پايتخت) همچنان در کنترل دولت بشار اسد است اما سه بخش ديگر را مخالفان دولت بيشتر شامل کردها، جبهه‌النصره، حکومت اسلامی (داعش) و ديگر گروه‌ها در اختيار دارند.

انتقاد ارتش آزاد سوریه از آمریکا

اين در حالی است که به گزارش العربيه، ارتش آزاد سوريه، از شرايط آمريکا برای انتخاب شرکت کنندگان در دوره های آموزش نظامی، انتقاد کرده است.

ارتش آزاد سوريه از نخستين گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد بود که توسط نظاميان ارتش سوريه که حاضر نشده بودند در سرکوب اعتراضات مردمی شرکت داشته باشند، تشکيل شده است.

ايالات متحده آمريکا پيشتر گفته بود که «مخالفان مسلح معتدل سوری» را تحت آموزش نظامی قرار خواهد داد، اما ارتش آزاد سوريه می‌گويد که آمريکا گروه‌های نظامی داخل سوريه را به اين دوره‌ها دعوت نکرده است.

به گزارش العربيه، اين گروه در انتقاد از طرح آمريکا گفته که واشنگتن «بر جنگ عليه حکومت اسلامی تمرکز کرده و نسبت به اصل مسئله يعنی رژيم اسد بی‌تفاوت است.»

ارتش آزاد سوريه افزوده که آمريکا همچنين «گروه‌های نظامی مهمی در داخل سوريه که شايستگی در جنگ عليه داعش و رژيم اسد نشان داده‌اند را به دوره‌های آموزش نظامی فرا نخوانده است.»

اين دوره‌های نظامی قرار است ۱۵ آوريل (۲۶ فروردين) آغاز شوند و به مخالفان کاربرد اسلحه سبک، متوسط و نيز برخی دستگاه‌های ارتباطی را آموزش می‌دهد.

العربيه افزوده که «به گفته مخالفان چنين تجهيزاتی برتری لازم را به سود مخالفان عليه داعش سراسر مسلح، تغيير نخواهد داد.»

XS
SM
MD
LG