لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

سفر ولید المعلم به تهران برای گفت‌وگو با مقام‌های ایران و روسیه


ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه زیر عکسی از بشار اسد، رییس جمهوری این کشور.
ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه زیر عکسی از بشار اسد، رییس جمهوری این کشور.

وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه، عصر سه‌شنبه ۱۳ مرداد برای سفری دو روزه وارد ايران شد.

خبرگزاری‌های رويترز و فارس گزارش داده‌اند که آقای معلم قرار است شامگاه سه‌شنبه با ميخائيل بوگدانوف، نماينده ويژه ولادیمیر پوتین، ریيس جمهوری روسيه در امور خاورميانه که در تهران به سر می‌برد، ديدار و گفت‌وگو کند.

خبرگزاری ايسنا هم گزارش داده که وزير امور خارجه سوريه را هياتی از مقامات اين کشور از جمله فيصل مقداد، معاون او همراهی می‌کند و اين هيات صبح چهارشنبه با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، ديدار خواهد کرد.

اين گزارش افزوده که ديدار با تعداد ديگری از مقامات ارشد جمهوری اسلامی از جمله روسای قوای مجريه و مقننه نيز از ديگر برنامه‌های سفر وزير امور خارجه سوريه به تهران است.

همچنين پيش‌بينی می‌شود که در اين سفر نشست سه‌جانبه معاونان وزیران امور خارجه ايران، سوريه و روسيه برگزار شود.

پيش از اين حسين اميرعبداللهيان، معاون عربی و آفريقايی وزارت امور خارجه ايران اعلام کرده بود که در جريان سفر وليد المعلم به تهران درباره «طرح چهار ماده‌ای» جمهوری اسلامی برای حل بحران سوريه «که به تازگی نيز به ‌روز شده است» گفت‌وگو خواهد شد.

آقای امیرعبداللهیان گفته که این طرح «در زمان حاضر يکی از کاراترين و جدی‌ترين طرح‌هايی است که در دستور کار سازمان ملل و بازيگران بين‌المللی قرار دارد.»

در جريان ناآرامی‌های سياسی و جنگ داخلی در سوريه که حدود پنج سال پيش آغاز شد و هنوز ادامه دارد، دست کم ۲۳۰ هزار نفر از مردم اين کشور کشته و ميليون‌ها نفر آواره شده‌اند.

در جريان اين جنگ، دولت‌های ايران و روسيه بزرگترين حاميان حکومت بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه بوده‌اند.

با وجود اين، دولت سوريه کنترل خود بر بخش‌های وسيعی از اين کشور را از دست داده و نقاط مختلف سوريه در دستان گروه‌های اسلام‌گرا مانند جبهه‌النصره و حکومت اسلامی (داعش)، کردها، مخالفان مسلح ديگر و دولت مستقر در دمشق است.

شبه‌نظامیان کرد در سوریه

در همين حال، وزیران امور خارجه آمريکا، روسيه و عربستان سعودی نيز روز دوشنبه در دوحه، پايتخت قطر ديدار کردند.

سرگی لاورف، وزير امور خارجه روسيه، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا و عادل الجبير، همتای سعودی آنها، در اين ديدار درباره سوريه، يمن، ليبی و چگونگی مقابله با گروه خلافت اسلامی و القاعده در خاورميانه، شمال آفريقا و نقش ايران در رويدادهای منطقه پس از توافق هسته‌ای وين مذاکره کردند.

آمريکا و عربستان سعودی از مخالفان بشار اسد حمايت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG