لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

امام جمعه تهران: اجازه بازرسی از مراکز نظامی، مجوز حمله به کشور است


کاظم صدیقی در نماز جمعه تهران
کاظم صدیقی در نماز جمعه تهران

کاظم صديقی، امام جمعه موقت تهران، گفته که «اجازه بازرسی مراکز نظامی، مجوز قانونی حمله نظامی به کشور است».

به گزارش خبرگزاری تسنيم، آقای صديقی روز جمعه هشتم خرداد ظاهرا با اشاره به سخنان اخير وزير امور خارجه فرانسه گفته است: «اين عنصر فرانسوی و هم ديگران در رسانه‌های‌شان و همه‌جا می‌گويند که ما آزاديم که براساس پروتکل الحاقی، هر زمان و هر مکانی را دسترسی داشته باشيم».

امام جمعه تهران در توضيح اين مسئله گفته است: «اينها هر جا اعم از بيت مقام معظم رهبری، محل استقرار رياست جمهوری و مجلس و هر جا که ادعا کنند ما بوی هسته‌ای از آنجا می‌شنويم و چه مراکز موشکی و تسليحاتی ما باشد، به نهان‌خانه‌های ما می‌توانند به‌ بهانه‌های هسته‌ای دسترسی داشته باشند».

کاظم صديقی «اين گونه بازرسی‌ها» را «خلاف صريح قرآن» توصيف کرده و خطاب به تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران گفته است: «در مذاکرات ... فردا که گفتند می‌خواهند در فلان جا بازرسی کنند، شما ادعا کرديد که ما می‌خواهيم مديريت کنيم و چشم‌ شما را ببنديم، رضايت آژانس برای دنيا معتبر است. آنها هم می‌گويند که ايران با ما همکاری نکرد و عملا مجوز حمله نظامی قانونی به قدرت‌های بزرگ داده می‌شود».

خبرگزاری مهر نيز به نقل از احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، گزارش داده که «دشمن سعی دارد تا با تحريک و بهانه‌های مختلف ايران را وارد جنگ کند».

آقای علم‌الهدی با اشاره به آنچه که «تلاش دشمن» برای آغاز «جنگ نيابتی» عليه ايران خوانده است، گفته: «در وضعيتی که مذاکرات در مراحل آخر قرار دارد، دشمنان ما در کمپ ديويد اتاق جنگ راه انداخته و با مزدوران خود در منطقه تلاش دارند تا ما را وارد جنگ کنند».

امام جمعه مشهد گفته است که «دشمن قصد دارد تا با بازديد از مناطق نظامی کشور ما اطلاعات، به دست آورده» تا «پس از بمباران آنها نظام ما را برانداز کند».

کاظم نورمفيدی، نماينده رهبر جمهوری اسلامی در استان گلستان، نيز در همين خصوص گفته است: «مقام معظم رهبری، جلوی شيطنت و زياده‌‏خواهی جديد ۱+۵ را گرفته، فرمودند اجازه بازديد از مراکز نظامی و بازجويی از دانشمندان کشور را نمی‏‌دهند و غربی‌ها حق ندارند از صداقت ايران در مذاکرات هسته‌ای سوءاستفاده کنند».

محمدتقی لطفی، امام جمعه ایلام، نیز گفته که «دو هدف آمریکا» از بازرسی تاسیسات نظامی جمهوری اسلامی، «دسترسی جاسوسان به توانمندی دفاعی ایران» و «کسب اطلاعات از اقتدار نظامی برای جنگ احتمالی» است.

مجتبی میردامادی، امام جمعه موقت اصفهان، هم با بيان اينکه «اين ملت هرگز اجازه خيانت و تجاوز بازديد از مراکز نظامی خود را نخواهد داد» افزوده است: «دشمن می‌خواهد مکان‌های نظامی و اسلحه ما را بشناسد تا در صورت بروز جنگ به راحتی ما را مورد هدف قرار دهد».

برخی از قدرت‌های جهانی طرف گفت‌وگو با ايران بر سر برنامه اتمی آن و نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار دسترسی بازرسان آژانس به تاسيسات نظامی جمهوری اسلامی هستند که مظنون به انجام آزمايش‌های مرتبط با توليد تسليحات هسته‌ای‌اند.

آنها همچنين خواستار مصاحبه با دست‌اندرکاران برنامه اتمی جمهوری اسلامی‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تصريح کرده که اجازه چنين کاری را نخواهد داد.

در آخرين موضع‌گيری تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران در اين خصوص نيز، عباس عراقچی، گفته که سخنان آقای خامنه‌ای در اين زمينه به «طرف‌های مقابل» منتقل شده و اين موضوعات «به هيچ وجه در دستور کار نيست».

آقای عراقچی همچنين خبر داد که با ايده «دسترسی مديريت شده» به مراکز نظامی ايران «در تهران» موافقت نشده است.

XS
SM
MD
LG