لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

بازگشت اعتراض و تنش به فرگوسن و شهرهای دیگر آمریکا


خبرگزاری‌ها از بازگشت تنش و ناآرامی به شهر فرگوسن و تعدادی دیگر از شهرهای آمریکا در روز جمعه، هفتم آبان، خبر داده‌اند.

مايک اوکانل، سخنگوی اداره امنيت عمومی ايالت ميزوری آمريکا، از بازداشت ۱۵ نفر در شهر فرگوسن در جريان آخرين دور از اعتراضات به بی‌گناه شناخته شدن افسر پليس ضارب نوجوان سياه‌پوست در اين شهر خبر داده است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد که حدود ۱۰۰ معترض در ساعات پايانی جمعه شب، هفتم آذر، با تجمع در برابر اداره مرکزی پليس و آتش‌نشانی فرگوسن، عبور و مرور و کسب و کار را مختل کردند.

سخنگوی اداره امنيت عمومی ايالت ميزوری، اتهام بازداشت‌شدگان را بر هم زدن نظم عمومی و اخلال در ترافيک اعلام کرد. دو نفر نيز به اتهام مقاومت در برابر بازداشت و يک نفر ديگر با اتهام حمله به پليس مواجه است.

تلويزيون سی‌ان‌ان هم از بازگشت تنش به شهر فرگوسن در اواخر جمعه شب خبر داده است.

در اين گزارش آمده است که صدها معترض خطاب به نيروهای پليس و گارد ملی شعار می‌دادند که «شما به چه کسی خدمت می‌کنيد؟ شما از چه کسانی حفاظت می‌کنيد؟» يا «ما به شما حقوق می‌دهيم».

پليس منطقه سنت لوييس در توييتر نوشته که به جز افراد بازداشت شده، بقيه معترضان آرام بوده‌اند.

در سياتل نيز تظاهرات مشابهی برگزار شده و معترضان با نيروهای دولتی درگير شده‌اند. در شهر نيويورک نيز عده‌ای راه‌پيمايی اعتراضی برگزار کرده‌اند.

آسوشيتدپرس هم گزارش داده که ده‌ها نفر از افرادی که حرکت قطارها در ايستگاه قطار اوکلند به سان‌فرانسيسکو را مختل کرده بودند، دستگير شده‌اند.

آنها تی‌شرت‌هايی پوشيده بودند که بر روی‌ آنها نوشته شده بود: «زندگی سياهان اهميت دارد».

معترضان در شهرهای مختلف آمريکا و به خصوص شهر فرگوسن در ايالت ميزوری، به تصميم دادگاه برای اعلام جرم نکردن عليه يک افسر پليس اعتراض دارند که در مردادماه نوجوانی ۱۸ ساله و سياه‌پوست را با شليک ۱۲ گلوله از پای درآورد.

اگرچه بسياری از تظاهرات برگزار شده صلح‌آميز بوده، تلويزيون‌ها صحنه‌های متعددی از غارت مغازه‌ها و فروشگاه‌ها توسط تعدادی از معترضان پخش کرده‌اند.

پیشتر کميته رفع تبعيض نژادی سازمان ملل متحد از دولت ايالات متحده آمريکا خواسته است تا استفاده مفرط پليس از خشونت در اين کشور را متوقف کند.

به گزارش رويترز، اين کميته در ژنو سوئیس تاکيد کرد که اقليت‌ها در آمريکا و به خصوص آمريکايی‌های آفريقايی‌تبار در معرض «نابرابری» قرار دارند.

به گفته نورالدين امير، رئيس کميته رفع تبعيض نژادی سازمان ملل متحد، قتل مايکل براون نه «اتفاقی واحد»، بلکه نشان‌دهنده «مشکلی بزرگ‌تر» در آمريکاست.

به گفته آقای امير، اين حادثه نشان از «تعصب نژادی در ميان مقام‌های مجری قانون، نقص در اجرای صحيح قوانين و مقررات موجود در اجرای حکم، و در نهايت نارسايی در آموزش چگونگی استفاده از زور به نيروهای مجری قانون» دارد.

XS
SM
MD
LG