لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

«کرگدن» به تئاتر شهر رفت


نمايش کرگدن، اثر معروف اوژن يونسکو در تهران. (عکس: مهر)
نمايش کرگدن، اثر معروف اوژن يونسکو در تهران. (عکس: مهر)

نمايش کرگدن، اثر معروف اوژن يونسکو نمايشنامه نويس پرآوازه فرانسوی، به کارگردانی فرهاد آييش، در سالن اصلی تئاتر شهر تهران به روی صحنه رفت.


در نمايش کرگدن، فرهاد آئيش از ستارگان سينمای ايران چون شهاب حسينی و آتنه فقيه نصيری استفاده کرده و آنها در کنار بازيگران باتجربه تئاتر چون مهدی هاشمی و احمد ساعتچيان قرار داده است.


اجرای نمايش کرگدن از ششم آذرماه با يک دقيقه سکوت به ياد احمد آقالو -بازیگر درگذشته تئاتر ایران- و با استقبال گسترده مخاطبين و اهالی مطبوعات آغاز شد.
  • نمایش کرگدن:

درباره تبدیل شدن مردم يک شهر به کرگدن بر اثر يک نوع بيماری مسری است.


اما مردم از کرگدن شدن ابايی ندارند. تنها «برانژه» شخصيت روشنفکر نمايشنامه از کرگدن شدن هراسان و غمگين است.


«برانژه» عاشق دختری به نام «ديزی» است و تا زمانی که «ديزی» در زندگی اوست، تبديل به کرگدن نمی شود. اما يک روز صبح برانژه از خواب بلند می شود در حالی که ديزی او را ترک کرده است. «برانژه» بدون عشق چاره ای جز کرگدن شدن ندارد.


اوژن يونسکو نمايشنامه نويس فرانسوی (متولد رومانی) نمايشنامه کرگدن را در سال ۱۹۵۹ (حدود ۵۰ سال پيش) نوشته است.


کرگدن را جزو شاهکارهای متون نمايشی قرن بيستم می خوانند و کارگردانان بزرگ، اجرای آن را افتخاری برای خود می دانند.



در ايران تا کنون سه کارگردان نمايشنامه کرگدن را به روی صحنه برده اند: حميد سمدريان کارگردان نام‌آشنای تئاتر، قبل از انقلاب بهمن ۵۷، وحيد رهبانی، کارگردان پيشروی تئاتر تجربی ايران و اینک فرهاد آئيش، که نمايشنامه را خود برای اجرا ترجمه کرده است.


نمايشنامه کرگدن پيش از اين با ترجمه های متعددی از کسانی چون جلال آل احمد، مديا کاشيگر، پری صابری، احمد کاميابی مسک و سحرداوری، در ايران منتشر شده است.


منتقدان تئاتر، نمايشنامه کرگدن را نشان‌دهنده توتاليتريسم خشن در اروپای زمان جنگ جهانی دوم می دانند. اوژن يونسکو آن را در اعتراض به نفوذ فاشيسم در اروپا نوشته است.


برای اجرای کرگدن در تئاتر شهر، سه دکور غول آسا بر صحنه گردان سالن اصلی نصب شده و چهار کرگدن کامل و چهار سر کرگدن در ابعاد واقعی ساخته شده است.


فرهاد آئیش: متولد ۱۳۳۱ در شميران تهران، در رشته سينما و عکاسی دانشگاه کاليفرنيا به تحصيل پرداخته است.


او در دهه ۱۹۸۰ ميلادی يک گروه تئاتر به نام «داروگ» در شهر سان‌فرانسيسکو تشکيل داد و نمايش هايی را در آمريکا به روی صحنه برد. آئيش در سال ۱۳۷۰ به ايران بازگشت و به کارتئاتر ادامه داد.


او که با بازی در فيلم «مکس» به شهرتی فراگيررسيد تا کنون نمايشنامه های بسياری را نوشته و به روی صحنه برده است که از آن جمله می توان به نمايش های «پنجره ها»، «شام اول ، شام آخر»، «تق صير و ۳۲ دقيقه ازماجرا»، «يک رابطه ساده» و «چمدان» اشاره کرد.


اجرای نمايش کرگدن در سالن اصلی تئاتر شهر تهران، تا اول بهمن ماه ادامه دارد.


XS
SM
MD
LG