لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

حزب سکولار «ندا» برنده انتخابات تونس شد


برگزاری انتخابات مجلس در تونس
برگزاری انتخابات مجلس در تونس

حزب سکولار «ندا» با به دست آوردن ۸۵ کرسی از ۲۱۷ کرسی، اکثريت نسبی مجلس تونس را به دست آورد. حزب اسلامگرای النهضه نیز با به دست آوردن ۶۹ کرسی، دومين برنده انتخابات مجلس تونس بود که يکشنبه، چهارم آبان برگزار شد.

خبرگزاری رويترز گزارش داده که اين انتخابات، آخرين گام مردم تونس به سوی دموکراسی پس از ساقط کردن حکومت ۳۰ ساله زين‌العابدين بن علی در سال ۲۰۱۱ است.

حزب اسلامگرای النهضه شکست در انتخابات را پذيرفته است. اين حزب در نخستين انتخابات پارلمانی تونس پس از سقوط بن علی، برنده انتخابات شده بود.

حزب سکولار ندا نيز اعلام کرده که گفت‌وگوها با متحدانش برای تشکيل ائتلافی به منظور ايجاد دولت جديد را آغاز خواهد کرد. از حزب النهضه نيز برای تشکيل دولت وحدت ملی دعوت شده است.

مقام‌های انتخاباتی تونس همچنين اعلام کرده‌اند که ديگر حزب سکولار اين کشور به نام «يو ان ال» ۱۶ کرسی، حزب چپگرای جنبش جبهه مردمی ۱۵ کرسی و حزب ليبرال افک هشت کرسی پارلمان را به دست آورده‌اند.

زين‌العابدين بن علی از سال ۲۰۱۱ در عربستان سعودی به سر می‌برد.

رويترز از تونس به عنوان يکی از سکولارترين کشورهای عربی یاد کرده که به عنوان نمونه‌ای از دموکراسی و رقابت احزاب سکولار و اسلامگرا پس از وقايع موسوم به «بهار عربی» تبدیل شده است.

XS
SM
MD
LG