لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

رییس پارلمان اوکراین به عنوان رییس جمهوری موقت انتخاب شد


يک روز پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ، پارلمان اين کشور در جلسه‌ای فوق‌العاده، اختيارات ریيس جمهوری را موقتا به الکساندر تورچين‌اف، رییس پارلمان محول کرد و به او تا روز سه‌شنبه مهلت داد که دولت ائتلاف ملی را تشکيل دهد.
آقای تورچين‌اف از متحدان نزديک يوليا تيموشنکو، نخست وزیر اسبق است که روز شنبه از زندان آزاد شد.
پارلمان اوکراين همچنين به برکناری وزرای امور خارجه و بهداشت اين کشور رای داد.
خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که به دنبال سقوط دولت اوکراين، پارلمان اين کشور سه گزينه را برای بر عهده گرفتن مقام نخست وزيری اوکراین در نظر گرفته است. همزمان گزارش شده که محل اقامت ویکتور یانوکوویچ نامعلوم است.
خبرگزاری اینترفاکس روز يکشنبه ۲۳ فوريه (چهارم اسفند) گزارش داد که يوليا تيموشنکو، نخست وزير اسبق اوکراين که روز شنبه پس از دو سال از زندان آزاد شد، آرسنی يارتسنيوک، رهبر جناح باتکيوشچينا در پارلمان و پترو پوروشنکو، معاون رییس پارلمان، اصلی‌ترين کانديداهای نخست وزيری اوکراين هستند.
معترضان اوکراينی روز شنبه سوم اسفند موفق شدند پس از چند ماه تجمع و درگيری‌ خونين، کنترل نهادهای دولتی از جمله نهاد رياست جمهوری و پارلمان اين کشور را در دست بگيرند. پارلمان اوکراين نيز حکم برکناری ويکتور يانوکوويچ، ریيس جمهوری و آزادی يوليا تيموشنکو، نخست وزير اسبق و از چهره‌های سرشناس معترضان را صادر کرد.
آقای يانوکوويچ حوادث اخير اوکراين را «کودتا» توصيف کرده و با تاکيد بر اينکه ریيس جمهوری قانونی اين کشور است، گفته که از قدرت کناره‌گيری نمی‌کند. اين در حالی است که او از روز شنبه ناپديد شده و مشخص نيست کجا به سر می‌برد.
خبرگزاری آلمان گزارش داده که نيروهای مرزی اوکراين، اجازه خروج ریيس جمهوری سابق اوکراين از کشور با يک پرواز چارتر از منطقه مادری خود به نام دونتسک را نداده‌اند.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داده که حتی حزب آقای یانوکوویچ نیز او را به «خونریزی» و «خیانت به اوکراین» متهم کرده است.

یولیا تیموشنکو نیز که هم‌اکنون شانس اصلی نخست وزیری اوکراین است، مسئوليت خون‌های ريخته‌شده در هفته گذشته را متوجه ويکتور يانوکوويچ، رئيس جمهور برکنارشده دانسته و از مردم خواسته ميدان استقلال شهر کی‌يف را ترک نکنند.
اعتراض‌ها در اوکراين از ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ و هنگامی آغاز شد که ويکتور يانوکوويچ، ریيس جمهوری سابق اين کشور، امضای قراردادی تجاری و اقتصادی با اتحاديه اروپا را نپذيرفت و ترجيح داد روابط مستحکم تجاری خود را با روسيه افزايش دهد.
معترضان به اين تصميم که خواستار نزديکی اوکراين به غرب هستند، برای بيش از دو ماه در سرمای طاقت‌فرسای کيف، در خيابان‌ها باقی ماندند تا در نهايت موفق شدند دولت را ساقط کنند.
روسيه در ماه دسامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد که برای حمايت از دولت ويکتور يانوکوويچ، ۱۵ ميليارد دلار به اين کشور کمک مالی خواهد کرد اما تنها سه ميليارد دلار از اين مبلغ را پرداخت کرد و پرداخت باقی آن را به پايان بحران سياسی اين کشور منوط کرد.
اما اکنون با سقوط دولت آقای يانوکوويچ، وزير اقتصاد روسيه گفته که اوکراين بايد به فکر کمک گرفتن از صندوق بين‌المللی پول باشد.
رويترز هم گزارش داده که پارلمان اوکراين دستور بازداشت اولکساندر کليمنکو، وزير دارایی اين کشور و ويکتور پشونکا، دادستان کل سابق را به جرم «جنايت» عليه مردم اوکراين صادر کرده است.
آرسن آواکف، سرپرست وزارت کشور اوکراين هم از تعقيب ۳۰ مقام پليس اين کشور به علت سرکوب تظاهرات و تجمعات معترضان در ماه‌های اخير خبر داده است.
سرپرست جديد سرويس امنيتی اوکراين هم گفته که مسئولان و پرسنل پيشين اين سرويس، محل کار خود را ترک کرده‌اند و ساختمان را خالی گذاشته‌اند.
XS
SM
MD
LG