لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

«اولتیماتوم» به وزارت ارتباطات برای حذف «مفسده» از شبکه‌های اجتماعی


لوگوی وایبر
لوگوی وایبر

يک عضو کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از «اولتيماتوم» وزارت اطلاعات به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای «حذف مفسده از شبکه‌های اجتماعی» خبر داده است.

رمضان شجاعی کياسری، شنبه پنجم مهر، به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفته است که اين «اولتيماتوم» در قالب يک «نامه» صادر شده است.

اين نماينده مجلس در عين حال گفته که «اولتيماتوم برای حذف وايبر و واتس‌اپ نيست» بلکه «برای حذف مفسده‌ای است که در اين شبکه‌های مجازی وجود دارد.»

سخنان آقای شجاعی کياسری در حالی بيان شده که منابع رسمی ايران تاکنون خبری از نامه وزارت اطلاعات به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر نکرده‌اند.

پيش از اين در ۲۹ شهريور، غلامحسين محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائيه، با ارسال نامه‌ای به محمود واعظی، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات، از او خواسته بود که ظرف حداکثر يک ماه شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌اپ، وايبر و تانگو را «مسدود» يا «به طور موثر کنترل اطلاعاتی» کند.

آقای اژه‌ای در آن نامه تصريح کرده بود که «در غير اين صورت قوه قضائيه نسبت به اين امر اقدام خواهد کرد.»

برنامه‌های ارتباطی و پيام‌رسان اينترنتی وايبر، واتس‌اپ و تانگو که با صدها ميليون کاربر در سراسر جهان، از محبوب‌ترين برنامه‌های ارتباطی دنيا هستند، هنوز در ايران مسدود نشده‌اند. اما فیس‌بوک و توئیتر، دو شبکه اجتماعی و ارتباطی محبوب دنیا، سال‌هاست که در ایران فیلترند.

محمود واعظی، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۱۶ ارديبهشت سال جاری با اعلام خبر مخالفت رئيس جمهور ايران با فيلترينگ واتس‌اپ، گفته بود: «تا زمانی که جايگزينی برای اين شبکه‌ها در کشور نداشته باشيم دولت موافق مسدود کردن آنها نيست.»

اما مصطفی پورمحمدی، وزير دادگستری، چهارشنبه دوم مهر، در پاسخ به اين پرسش که آيا فيلترينگ واتس‌اپ و وايبر اجرايی می‌شود؟ گفته است: «طبق ضوابط در حال اجرا و رعايت قانون هستيم.»

آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش داده، آقای پورمحمدی بدون توضيح بيشتری درباره «قانون» موجود، گفته است که «فضای مجازی، فضای گسترده‌ای است و بايد همه قوانين و آنچه را که شرع مکلف کرده، رعايت کنيم. بايد هم از اين ابزارها برای پيشرفت کشور به بهترين شکل استفاده کنيم و هم ارزش‌ها و هم منافع خود را مورد توجه قرار دهيم.»

محمدحسن انتظاری، دبير شورای عالی فضای مجازی ايران نيز در عين حال که گفته «برنامه‌های پيام‌رسان می‌توانند نياز مردم را برطرف کنند» اما تاکيد کرده است که از نظر اين شورا «اين نرم‌افزارها بايد داخلی باشند.»

به گزارش شنبه پنجم مهر خبرگزاری ايسنا، آقای انتظاری گفته که خود او تاکنون از برنامه‌هايی مانند وايبر و واتس‌اپ استفاده نکرده و اعتقاد دارد که «بايد در اين زمينه بر توانمندی‌های داخلی تکيه و در عين حال نيازهای مردم را برطرف کرد.»

XS
SM
MD
LG