لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

آمریکا: تحویل اس-۳۰۰ می‌تواند به تحریم‌های جدید علیه ایران منجر شود


جمهوری اسلامی در مراسم سالانه روز ارتش، تجهیزاتی را به نمایش گذاشت که می‌گوید بخشی از سامانه ضدهوایی اس-۳۰۰ است.
جمهوری اسلامی در مراسم سالانه روز ارتش، تجهیزاتی را به نمایش گذاشت که می‌گوید بخشی از سامانه ضدهوایی اس-۳۰۰ است.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که تحویل دادن سامانه‌های ضدهوایی اس-۳۰۰ به ایران، می‌تواند به وضع تحریم‌های جدید علیه تهران بینجامد.

آقای کربی، دوشنبه ۳۰ فروردین و در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران، گفته که آمریکا «از نزدیک» بر تحویل دادن این موشک‌ها به ایران «نظارت» خواهد کرد.

آن‌گونه که در وبسایت وزارت امور خارجه آمریکا آمده، سخنگوی این وزارتخانه اگرچه گفته که بر اساس قوانین ایالات متحده، تحویل دادن سامانه‌های اس-۳۰۰ به ایران می‌تواند مشمول تحریم‌های تازه‌ای علیه تهران شود، اما تصریح کرده در جایگاهی قرار ندارد که درباره قطعی بودن چنین مسئله‌ای اظهارنظر کند.

جمهوری اسلامی روز ۲۹ فروردین و در مراسم سالانه روز ارتش، تجهیزاتی را به نمایش گذاشت که می‌گوید بخشی از سامانه ضدهوایی اس-۳۰۰ است.

سامانه‌های ضدهوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه هستند و برای مقابله با هواپیماها و موشک‌ها طراحی و ساخته شده‌اند.

روسیه همچنین قرار است که «۸۰ متخصص نظامی ایرانی» را برای کار با سامانه اس-۳۰۰ آموزش دهد.

تهران و مسکو در سال ۲۰۰۸ قرارداد صادرات تعدادی از این سامانه‌ها را امضا کردند اما روسیه تا توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی از تحویل دادن این سامانه به جمهوری اسلامی خودداری می‌کرد.

تحویل دادن این سامانه به ایران همواره با مخالفت آمریکا و اسرائیل مواجه بود.

موشک ضدهوایی اس۳۰۰ قادر است هواپیماها را در ارتفاع ۳۰ کیلومتر و در فاصله ۱۵۰ کیلومتر هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد و دستیابی ایران به این سامانه می‌تواند در معادلات مربوط به هرگونه احتمال حمله هوایی به تأسیسات هسته‌ای ایران تغییراتی ایجاد کند.

به جز قوانین آمریکا، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز فروش سلاح و تجهیزات سنگین نظامی به ایران را منوط به موافقت این شورا کرده است.

XS
SM
MD
LG