لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

ان‌بی‌سی: آمریکا از احمدی‌نژاد و همراهانش در نیویورک جاسوسی کرده است


سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (نیویورک ۲۰۰۷)
سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (نیویورک ۲۰۰۷)

شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا می‌گوید به «گزارش فوق محرمانه‌ای» دست یافته که نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) از محمود احمدی‌نژاد و هیات همراه او در سفر به این کشور جاسوسی می‌کرده است.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه اول مهر منتشر شده، آژانس امنیت ملی آمریکا در یک «عملیات گسترده»، از ‌اتاق‌های هتل و تلفن‌های همراه رییس جمهوری پیشین ایران و هیات ۱۴۳ نفری همراه او، در جریان سفر سال ۲۰۰۷ به نیویورک، جاسوسی کرده است.

این گزارش می‌افزاید که در جریان این جاسوسی گسترده، «صد‌ها مکالمه» شنود شد و اطلاعاتی درباره «شبکه‌های اجتماعی رهبری» ایران به دست آمد.

بنفشه کینوش، مترجم رسمی آقای احمدی‌نژاد در نیویورک به ان‌بی‌سی گفته است که او و دیگر اعضای هیات «تقریبا مطمئن بودند که تحت شنود قرار دارند و بر همین اساس نیز رفتار می‌کردند».

این گزارش همچنین به نقل از «تحلیلگران سابق اطلاعاتی» می‌گوید که آمریکا «احتمالا» باز هم از رهبران خارجی مانند حسن روحانی، رییس جمهوری ایران که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت می‌کنند، جاسوسی خواهد کرد.

آقای روحانی قرار است روز پنجشنبه دوم مهر وارد نیویورک شود.

پیش از این نیز گزارش‌هایی از جاسوسی ایالات متحده آمریکا از ارشد‌ترین مقام‌های جمهوری اسلامی حتی در داخل ایران منتشر شده بود.

از جمله بر پایه اسنادی که ادوارد اسنودن، کارمند قراردادی پیشین در سازمان امنیت ملی آمریکا منتشر کرده، این سازمان در عملیاتی پیچیده، سفر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به استان کردستان در سال ۱۳۸۸ را «با دقت شنود کرده است».

در جریان این عملیات، نه تنها سخنرانی‌های آقای خامنه‌ای بلکه مکالمات بی‌سیمی محافظانش، خلبانان و کارکنان هواپیما یا هلی‌کوپتری که او سوار می‌شده نیز شنود شدند.

بر اساس این اسناد، سازمان امنیت ملی ملی آمریکا زمانی‌که از سفر رهبر جمهوری اسلامی به کردستان با خبر شد، «ماموریتی با ادوات پیشرفته جاسوسی» ترتیب داد.

نام این ماموریت «دردنوت» بود.

ان‌اس‌ای برای رصد و جاسوسی این سفر با سازمان‌های دیگر از جمله آژانسی که عکس‌برداری‌های ماهواره‌ای را کنترل می‌کند و دایره دولتی مخابرات بریتانیا (جی‌سی‌اچ‌کیو) که امکان ردیابی و شنود مکالمات تلفنی را دارد، همکاری می‌کرد.

ایران در آن هنگام اعلام کرد که این گزارش را «پیگیری جدی» می‌کند. اما آمریکا از تایید یا تکذیب رسمی این گزارش خودداری کرد.

XS
SM
MD
LG